JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Med gjedde og lefse til Berlin

Gjeddefiske og kulinariske reiseruter er blant temaene når rundt 60 norske utstillere profilerer Norge på tysk landbruksmesse.

christina.halvorsen@anb.no

Det skjer under Internationale Grüne Woche-messen i Berlin i januar.

Utstillere fra tre norske regioner er klare for deltakelse, sammen med blant annet landbruksminister Lars Peder Brekk (Sp) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). Messen er en av de største utstillingene i Europa hvor folk lærer om det siste innenfor mat og reiseliv.

Når messen nå går av stabelen i januar, er Norge med for 25. gang. Det er et jubileum Gunn Ovesen, leder i Innovasjon Norge ser frem til.

– Vi tar med norske bedrifter dit både for at de skal stille ut, selge produkter og markedsføre Norge, men ikke minst for at de skal lære hva som er det siste nye på mat, for å se og lære og bygge nettverk, forteller Ovesen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Kulinarisk reise

I år satses det på de tre regionene Nord-Norge, Fjord-Norge og Oslofjordregionen. Onsdag møttes utstillerne fra Oslofjordregionen. På programmet i år står blant annet en kulinarisk reiserute i denne regionen.

– Det er nytt av året for oss i denne regionen, fastslår Kjersti Grøndahl, prosjektleder for Oslofjordregionen.

– Les også: Lokker tyskere med hvite egg

– Vi plukker ut kvalitetstilbud som inneholder de viktigste matopplevelsene, slik at folk kan besøke de gode spisestedene og dra innom gårdsbutikker og lignende. Vi har målsetning om å selge den kulinariske reiseruten som en pakke, kan Grøndahl fortelle.

– Og det er ikke bare spennende for turistene, men også for lokalbefolkningen. Kundene er jo like mye innbyggerne lokalt som turistene, legger Arne Rød til, prosjektleder for Norges deltakelse på Internationale Grüne Woche.

Gjedde og elg

Norske matvarer som karbonader, lefser, juice og skinke er blant de mange lokale produktene som profileres på messen. Et annet produkt som står på planen er norsk gjedde.

– Vi har stor tro på gjedde og profilering av gjeddefiske. Vi har blant annet utstillere som tilbyr overnatting i forbindelse med gjeddefiske, forteller Grøndahl.

Et annet produkt som vies stor oppmerksomhet er elg.

– Les også: Selger Nord-Norge i Berlin

– Tyskerne er veldig interessert i elgen, så i fjor hadde vi med elgburgere, og vi skal ha med elgpølse, forteller Grøndahl.

– Hvor stor effekt har Norges deltakelse på messen?

– Det er ikke målt hvor mye besøk messen gir til Norge. Men det vi vet er at flere og flere legger vekt på mat. Og tyskerne er de som legger igjen mest penger per reise i Norge, opplyser Rød. (ANB)

Annonse
Annonse