Tungvint og tidkrevende arbeid
Dårlig vedlikehold. For få inngangsspor og lastegater. Navet i norsk godstransport mangler smurning.
Et fullastet godstog glir forbi Joel Göransson. Det har nettopp passert inn gjennom inngangssporet på sørenden av Norges viktigste godsterminal. Før det kan losses, må en skiftemaskin kople seg på togsettet, dra det hele veien gjennom veksel fire, og opp til en av de tretten lastegatene.
– Det blir mye ventetid. Alle togsett som kommer sørfra, må gå gjennom veksel fire. Arbeidet tar mye lenger tid enn det hadde trengt.
Joel Göransson, leder for CargoNet-klubben på Alnabru, står med beina i skulderbreddes avstand og betrakter toget som ruller inn. Det grønne arbeidsantrekket hans er innsmurt i olje etter nattas innsats. Göransson, som jobber for en av de fire operatørene på terminalen, merker godt at den er nedslitt og gammel. Han peker på sørenden som den største flaskehalsen.
– Arbeidet er tungvint og tidkrevende. Flere operatører gjør også at det blir mindre plass, sier han.
Etter Sjursøyaulykka i 2010, ble sporene som ulykkestoget rullet fra, stengt. Det er de fortsatt. Dette har også påvirket måten man arbeider på.
– Jeg mener det er unødvendig at disse sporene fortsatt er stengt. Nå må vi parkere alle de tomme togene på den gamle terminalen. Det blir lengre avstander, sier Göransson.
Dårlig vedlikehold
Göransson er heller ikke fornøyd med vedlikeholdet.
– Det er ikke bra flyt i vedlikeholdsarbeidet. Det er enkle, små ting som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for de som arbeider her, sier han, og peker i retning av en blottlagt strømkabel som ligger i overflaten.
– Den har ligget der i flere år. Jeg har hatt flere runder med Jernbaneverket om det. Den skal graves ned, men ingenting skjer. Det mangler også lys enkelte steder på terminalen. Da blir det vanskelige arbeidsforhold for de som jobber nattskift. Vi har noen ganger bare måttet legge fra oss arbeidet, og vente til neste dag, sier Göransson. Han mener at vinterberedskapen for snørydning også er et problem for de ansatte.
– Siden det er plassmangel blir store snøhauger liggende igjen ved siden av skinnene etter brøyting. Når en klargjører da skal sjekke togstammen, må han vasse igjennom store snøhauger. Det er både tungt og usikkert, sier han.
Infrastrukturmessige utfordringer
Terminalsjef for CargoNet på Alnabru, Nils Kavli, skulle gjerne sett at opprustningen av Alnabruterminalen begynte allerede i morgen.
– Jernbanetrafikken og miljøet trenger en oppgradering av terminalen så snart som mulig. Vi må ha en terminal som er mer up to date i forhold til det behovet som ligger i markedet. Vi står bare og venter på at noe skal skje. Det er jo Jernbaneverket som er i førersetet mot det politiske miljøet, sier han.
Kavli peker på inngangslinjene og lasteområdene som flaskehalser.
– Når man skal begynne å flytte fem hundre meter lange tog må man trekke de ut i uttrekksspor. Når det er få inngangslinjer oppstår det problemer. Markedet forlanger også at togene helst skal være her på en bestemt tid av døgnet, og da blir det for lite med de tretten lastesporene vi har, sier Kavli, som helst skulle sett en dobling av antall spor. Det kunne økt kapasiteten innenfor kritiske perioder av døgnet.
Må ha stabilitet
Som en av fire operatører på Alnabru, frakter CargoNet årlig en halv million TEU(20-fots containere) gjennom terminalen. Kavli har foreløpig ikke sett den doblingen av gods på bane som Jernbaneverket har estimert frem til 2020. Han mener dette har med fremføringsdyktigheten og stabiliteten å gjøre.
– Kundene vil ha en forutsigbar fraktmetode. Landevei og gummihjul er et godt alternativ for kundene både prismessig og med hensyn til fremføringsdyktighet. Jernbanen konkurrerer bedre på lange strekninger, men da er vi avhengige av at infrastrukturen er på plass, både her og ellers i landet.
Kavli peker på at utnyttelsesgraden på enkelte tog burde vært mye høyere.
– Det er fullt mulig for oss å ta inn flere containere. På noen tog kan utnyttelsesgraden ligge helt nede på 60-70 prosent. Men siden fremføringen er på natten, blir det vanskelig å få til det.
Hva skjer?
Høsten 2008 ble arealene i nord utvidet. Det ble bygd en ny lastegate, mens en annen ble utvidet. Det har senere også blitt gjort en ombygging ankomstområdet. Dette er tiltak som kan karakteriseres som brannslukning i påvente av en mer omfattende utbygging.
Jernbaneverket har utredet et konsept med totalt fire byggetrinn. Det er likevel flere år til byggingen kan starte.
Edvard Andersen, seniorrådgiver i kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet, sier at Jernbaneverket innen utgangen av 2011 skal utarbeide en utredning med etatens vurderinger og anbefalinger for de ulike temaer som skal underlegges kvalitetssikring.
– Det legges opp til at konsulenten som blir valgt til å kvalitetssikre denne utredningen, vil ta fatt på arbeidet i januar 2012. Det legges opp til at den eksterne kvalitetssikringen skal være ferdig innen 1. mai 2012, skriver Andersen i en epost.
Kvalitetssikringen av ulike forhold knyttet til utbyggingen vil deretter være et viktig innspill i forbindelse med departementets arbeid med Nasjonal transportplan 2014-2023.
Terje Vegem i Jernbaneverket sier at det etter utredningen vil måtte utarbeides planprogram og konsekvensutredning.
– Utbyggingen vil tidligst være i gang etter 2014, sier han.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard