YS vil allmenngjøre tariffavtalene til sjåførene for å forhindre sosial dumping, men Transportarbeiderforbundet tror ikke det vil hjelpe sjåførene.
Roy Ervin Solstad
– YS-forslag hjelper ikke sjåførene
YS vil allmenngjøre tariffavtalene for å stoppe underbetaling av utenlandske buss- og trailersjåfører på oppdrag i Norge. Det løser ingenting for sjåførene, mener Transportarbeiderforbundet.
res@lomedia.no
I en undersøkelse gjort på oppdrag fra Yrkestrafikkforbundet (YTF) viser det seg at utenlandske sjåfører tjener helt ned til 5000 kroner i måneden. Samtidig viser undersøkelsen at svært mange norske lastebiler kjøres av utenlandske sjåfører.
Allmenngjøring
Ifølge avisen Agder og NTB, vil Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund, YS, komme problemet med lavtlønte utenlandske sjåfører til livs ved å allmenngjøre de norske tariffavtalene. Dermed vil utenlandske sjåfører som opererer i Norge være sikret en minstelønn i henhold til norsk tariff.
– Vi velger for første gang å bruke allmenngjøring som virkemiddel, fordi vi ser at noe må gjøres raskt før bransjen utraderes, sier YS-leder Jorunn Berland til NTB, og får støtte av leder i Yrkestrafikkforbundet, YTF, Svein Furøy.
– Allmenngjøring er det eneste som vil gjøre lave lønninger og dårlige arbeidsvilkår ulovlig, sier Furøy.
Like ille for sjåførene
En som derimot ikke tar bølgen over forslaget om allmenngjøring, er forbundssekretær Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet.
– Det er ikke overraskende at sjåførene tjener så dårlig, og vi har sett at stadig flere norske selskap ansetter utenlandske sjåfører. Det finnes norske firmaer som ikke ansetter norske sjåfører overhodet. Hvis en latvisk sjåfør tjener 1000 dollar i måneden i dag, vil han neppe tjene bedre om det blir allmenngjøring i Norge. Han vil riktignok få bedre betalt for de dagene han er i Norge, men faren er at han vil tjene desto dårligere, for ikke å si ingenting på kjøring utenfor Norge for at selskapet fortsatt ikke skal trenge å betale ut mer enn 1000 dollar i måneden til sjåføren. Det betyr at allmenngjøring ikke vil komme sjåførene til gode, påpeker Hagen.
Vanskelig
Han avviser dermed at allmenngjøring er en "quick-fix" på problemet med lavtlønte sjåfører på norske veier.
– Det er vanskelig å gjøre noe med lønningene til utenlandske sjåfører som er inn og ut av landet. For utenlandske sjåfører som jobber for norske selskaper i Norge, kan vi gjøre mer, men vi er avhengig av å komme i dialog med sjåførene for å få de til å organisere seg, slik at vi kan kreve tariffavtale med bedriften, sier han.
NTF-forbundssekretæren tror likevel ikke det er noen enkel prosess.
– Utfordringen er at det er vanskelig å lokke med god AFP-pensjon til sjåfører som har som mål å være i Norge for å tjene opp penger i to-tre år. I tillegg er mange av dem ikke interessert i regulering av arbeidstiden. I stedet ønsker de å jobbe så mye som mulig, for dermed å kunne ta seg fri for å reise hjem oftere, understreker han.
– Betyr det at problemet er umulig å få gjort noe med?
– Nei, vi er nødt til å bruke både den europeiske og den internasjonale transportarbeiderføderasjonen til kunne påvirke ikke bare i Norge. Lavtlønte sjåfører er ikke bare et norsk problem, avslutter Morten Hagen i Norsk Transportarbeiderforbund.
– En ulykke for oss
Også på verdenskongressen til Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) her i Sofia er underbetaling av østeuropeiske sjåfører som jobber i Vest-Europe et tema som diskuteres. Under et seminar prosjektet "Organazing cross border drivers" ble presentert, sa lederen for Transportarbeiderføderasjonen i Bulgaria, Ekaterina Jordanova at det vi i Vest-Europa omtaler som sosial dumping er en ulykke for de østeuropeiske landene.
– Utnyttingen østeuropeiske lastebilsjåfører i Vest-Europa er en form for moderne slaveri, sa Jordanova til ITFs nettsider i etterkant av seminaret.
Verve-prosjektet er et samarbeid mellom den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen (ETF). Transportarbeiderforbund i Danmark (3F), Belgia (AVC Transcom og BTB-ABVV), Nederland (FNV Bondgenoten) Bulgaria (FTTUB) og Romania (SLT).
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin