JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Genèveskolen 80 år

Den nordiske folkehøgskolen i Genève fylte 80 år i år, og 33 elever fra de nordiske landene fikk være til stede under den hundrede internasjonale arbeidskonferansen, som finner sted i Genève i begynnelsen av juni hvert år. LO var godt representert med deltakere fra sju forbund.

2011 ble året da vi fikk en konvensjon om anstendige arbeidsforhold til arbeidstakere i andres hjem (Decent work for Domestic Workers), den 189. konvensjonen i rekken. I løpet av konferansen var det også en oppfølgingsdiskusjon omkring et av kjernepunktene i 2008-deklarasjonen om sosial rettferdighet; sosial beskyttelse og velferdsordninger, det var en generell diskusjon om arbeidsadministrasjon og arbeidstilsyn, og konferansekomiteen som behandler de groveste bruddene på ILO-konvensjonene ble til slutt enige om sin liste.

I løpet av tre uker har Genèveskoleelevene, som alle er tillitsvalgte i sine hjemland, vært observatører på konferansen, fulgt forelesninger, skrevet prosjektoppgaver og lært det internasjonale arbeidslivet og hverandre å kjenne.

Det er helt klart at det å få være til stede og følge diskusjonene i dette store internasjonale forum har vært givende, men det som har gjort sterkest inntrykk er beretningene fra og møtene med tillitsvalgte fra alle verdens land, som mange driver fagforeningsvirksomhet under mye tøffere forhold enn vi er vant til hjemme i Norden.

Det er også lagt opp til en lang rekke foredrag fra ulike aktører i og omkring ILO-apparatet. Det var presentasjoner fra blant annet Verdens helseorganisasjon (WHO), EU og Verdens handelsorganisasjon (WTO), og fra avdelinger internt i ILO kom blant andre de som jobber med bekjempelse av barnearbeid, for likestilling, og fra den avdelingen som jobber med arbeidstakeraktiviteter.

ILO er den eneste FN-organisasjonen som har en trepartsmodell. At representanter for arbeidsgivere, arbeidstakere og regjeringer møtes er ganske selvfølgelig for arbeidslivet i Norden, men mer spesielt i resten av verden.

For å knytte alle inntrykk og ny kunnskap sammen, skal elevene levere gruppeoppgaver over et selvvalgt tema. Prosjektoppgavene fra årets kull ser på konflikten mellom EU-lovgivning og streikeretten, migrasjon av helsepersonell, sosial beskyttelse, likestilling, behandlingen av de alvorligste brudd på konvensjonene, demokratiutvikling i Midtøsten og hvem som egentlig styrer ILO. Disse vil bli å finne på Genèveskolens hjemmeside, og her finner du også tidligere års oppgaver.

Deltakerne fra LO-forbundene vil takke sine medelever for den berikelsen det har vært å lære dem å kjenne, og samtidig rette en særskilt takk til rektor Maríanna Traustadóttir og lærer Ann-Mari Schwartz for innsatsen i lærerlaget. Det er en berikende og flott opplevelse å få delta på Genèveskolen, og å få privilegiet å få oppleve ILO-konferansen på nært hold.

LES MER:

ILOs hjemmeside

Genèveskolens hjemmeside

Etablert i 1931 for å gi aktive medlemmer i de faglige, politiske og kooperative organisasjonene i Norden en mulighet for å studere og utvikle internasjonalt samarbeid.

Initiativtakere var danske Ludvig Krabbe, norske Christina L. Lange og svenskene Sven Backlund og Sture Thorsson. De var alle stasjonert i Genève og mente en aktiv folkeopinion var viktig blant annet for arbeidet det nyetablerte Internasjonale Arbeidsorganisasjonen (ILO).

Skolen arrangerer hvert år et fire uker langt kurs som sikter mot å styrke det nordiske fellesskapet og øke kunnskapen om internasjonalt samarbeid.

Helt siden starten har en viktig del av kurset bestått i å følge den årlige ILO-konferansen.

Annonse
Annonse

Initiativtakere var danske Ludvig Krabbe, norske Christina L. Lange og svenskene Sven Backlund og Sture Thorsson. De var alle stasjonert i Genève og mente en aktiv folkeopinion var viktig blant annet for arbeidet det nyetablerte Internasjonale Arbeidsorganisasjonen (ILO).

Skolen arrangerer hvert år et fire uker langt kurs som sikter mot å styrke det nordiske fellesskapet og øke kunnskapen om internasjonalt samarbeid.

Helt siden starten har en viktig del av kurset bestått i å følge den årlige ILO-konferansen.