JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tett-på ledelse gir best arbeidsmiljø

I bransjer med utstrakt bruk av underleverandører er tett-på ledelse avgjørende for å skape et godt arbeidsmiljø og god HMS-kultur på arbeidsplassen.

Colourbox.com

Økt bruk av outsourcing er en trend i moderne arbeidsliv. I enkelte bransjer, som for eksempel innenfor bygg- og anleggsbransjen, foregår outsourcing i så mange ledd at det gir mening å snakke om et leverandørhierarki.

Outsourcing gjøres for å oppnå effektivitet og kostnadsreduksjon, økt kontroll gjennom kontraktstyring, samt at bedriftene ønsker å redusere egen kjernevirksomhet og heller leie inn tjenester etter behov. Utfordringene ved å sette ut tjenester har imidlertid ikke latt vente på seg. Mange bedrifter har erfart at outsourcing til underleverandører kan koste mer enn det smaker. Utfordringen er at det slettes ikke er alle underleverandører som arbeider like iherdig med viktige områder som god og riktig kvalitet, framdrift etter plan og god HMS. Likevel vinner disse bedriftene fram. Prisen på jobben blir til syvende og sist ofte den viktigste parameter. Dette er problematisk fordi mye av den interne kompetansebyggingen som tidligere foregikk rundt om i bedriftene, nå er overlatt til bedrifter som i mange tilfeller må bortprioritere kompetanse- og bedriftsutvikling for å være konkurransedyktige på pris, og i andre tilfeller kanskje ikke en gang bryr seg så veldig mye om å bygge opp de ansattes kompetanse.

Fokus på sikkerhet

Selv i tilfeller der underleverandører blir valgt ut fra andre hensyn enn pris kan det være vanskelig å opprettholde effektiviteten på sikt. Folk som arbeider sammen over tid utvikler en unik samarbeidsrelasjon som det ikke er så enkelt å lære bort til innleide arbeidstakere - som har en tidsavgrenset og kortvarig kontraktsrelasjon til bedriften og de ansatte. I bunn og grunn handler dette ofte om tillit, det vil si å stole på at folk gjør jobben sin og tar det nødvendige ansvaret.

Entreprenøren Reinertsen, som har vært i søkelyset de siste par årene på grunn av flere svært alvorlige ulykker hos underleverandører på egne prosjekt, har vært tvunget til å ta grep om sikkerhetsarbeidet sitt. Reinertsen opplever at det er en bransjeutfordring å få overført god HMS-kultur til noen av underentreprenørene. De har erfart at det har begrenset verdi å bevisstgjøre egne ansatte på god HMS-kultur om man ikke samtidig klarer å nå ut til underentreprenørene. De ønsker derfor å samarbeide langsiktig med de underentreprenørene som er villig til å satse på HMS. Reinertsen er ikke alene om denne strategien. I en FAFO-rapport fra 2012 vises det til at HMS-sjefene i de store entreprenørvirksomhetene ofte velger underleverandører som de kjenner fra før, og at de bruker både tid og ressurser på å utvikle HMS-systemene hos disse.

Dårlige kontrakter

Dette er vel og bra for bransjen, men hva betyr den utbredte bruken av outsourcing for de ansattes arbeidsbetingelser? I et treårig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet har vi i SINTEF studert hvordan outsourcing av tjenester påvirker arbeidsvilkårene til ansatte og innleide arbeidstakere i fire bransjer. Bygg- og anleggsnæringen var én av bransjene som ble studert i prosjektet. På store byggeplasser er det et konglomerat av bedrifter og nasjonaliteter – byggherre, totalentreprenør, underentreprenører og innleide arbeidstakere. Resultatene fra prosjektet viser at jo lavere i leverandørhierarkiet du er, desto dårligere er ofte arbeidsbetingelsene. Outsourcing ser ut til å føre til lavere kontroll over egen arbeidssituasjon og mindre forutsigbarhet, særlig hos de innleide. Tjenesteutsetting kan dessuten åpne opp for useriøse virksomheter. Problemet er at disse ofte tilbyr dårlige arbeidskontrakter som går utover arbeidstakernes arbeidsbetingelser, helse og sikkerhet. I byggenæringen ser vi eksempler på at dårlige kontraktsvilkår svekker så vel sikkerheten som arbeidsmiljøet til de innleide arbeidstakerne.

Motiverte arbeidere

I byggebransjen vil imidlertid arbeidsforholdene variere fra byggeplass til byggeplass, og de lokale forholdene påvirker arbeidsmiljøet og HMS-forhold. Resultatene fra forskningsprosjektet viste at tett-på ledelse bidro til å gjøre arbeidstakerne mer robuste og motiverte. Vi fant at på byggeplasser der anleggslederen var tett på i alle ledd, fra sine egne ansatte til de ansatte i norske innleide håndverkerfirma og ned til innleide utenlandske arbeidere, bidro dette til å skape et godt arbeidsmiljø og det ble økt fokus på sikkerhet på byggeplassen. Tett-på ledelse innebærer å tilbringe mye tid ute på byggeplassen hver dag for å følge opp rutiner for HMS, koordinere aktivitetene som pågår på tvers av fag og snakke med fagarbeiderne om arbeidet de utfører. Vi fant at dette førte til god integrering av alle som jobbet på byggeplassen.

Mer papirarbeid

Økt krav til rapportering og kontroll gjør det vanskelig å etterleve denne praksisen. Studier gjort av SINTEF i andre bransjer som lenge har hatt høyt fokus på sikkerhet og effektivitet, slik som i oljeindustrien, indikerer at det oppleves som stadig vanskeligere for ledere å være ute blant de ansatte og bedrive tett-på ledelse. Ledere rapporterer at de bruker langt mer tid enn tidligere på papirarbeid og rapporteringskrav, og en god del av dette papirarbeidet er knyttet opp mot nettopp det å følge opp kontrakter med leverandører av både materiell og folk. Det å være ute på plattformen eller byggeplassen med de ansatte blir gjerne en overskuddsaktivitet mer enn en jevn praksis. Det er bekymringsfullt om vi ender opp med ledere som er fanget i et rapporteringsregime avskåret fra den daglige driften.

Disse observasjonene er viktige for arbeidstakerorganisasjonene og de tillitsvalgtes rolle. Internasjonal og nasjonal forskning viser at tillitsvalgte har en viktig rolle for å skape trygge og gode arbeidsbetingelser. I Norge har vi vært tjent med høy organisasjonsgrad og tillitsvalgte som har hatt en sentral posisjon, ikke bare i forhold til rettigheter og plikter, men også som sparringspartner for ledelsen på tema som bedriftsutvikling, ledelse og sikkerhet. Med de utfordringene som byggebransjen står overfor i dag, er det viktigere enn noen gang å ha tillitsvalgte som evner å utfordre ledelsen for å oppnå gode arbeidsbetingelser.

Outsourcing, og dermed leverandørhierarki, i byggebransjen har antakeligvis kommet for å bli. Det er derfor viktig for bedriftene å utvikle et langsiktig samarbeid med seriøse leverandører. Vår forskning viser videre at en slik kompleks organisering krever ledelse som er tett på driften og tillitsvalgte som etterspør dette.

Jo lavere i leverandørhierarkiet du er, desto dårligere er ofte arbeidsbetingelsene.

Annonse
Annonse