JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Med stram lov bak rattet

Yrkessjåfører møter en strengere juridisk hverdag enn folk flest. Vilkårlig førerkortbeslag og alvorlig tiltale etter ulykker kan ramme hardt. NTF kaller det klassejustis. Ole Kristian Hagen puster lettet ut etter sammenstøtet med en syklist, mens andre må kjempe lenge for frifinnelse etter alvorlig tiltale.


18.06.2009
23:22
16.12.2013 10:38

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Det kan være ekstra belastende å være yrkessjåfør. Norsk Transportarbeiderforbund har i flere år hjulpet medlemmer som enten har fått inndratt førerkortet etter uhell i trafi kken, eller i verste fall blir tiltalt for uaktsomt drap etter ulykker. NTF har brukt mer enn 1 million kroner årlig på slik saksbehandling. I fjor økte beløpet til mer enn 2 millioner kroner. Det dreier seg nå om 80-90 saker i året. NTF hadde nylig et tredje møte på like mange år med Justis- og politidepartementet for å repetere det forbundet kaller «klassejustis» mot yrkessjåførene.

Det kan skje fort. Møtet mellom hard og myk trafikant gir ofte skylda til føreren av kjøretøyet. Litt for vilkårlig, er en allmenn oppfatning. Noen kan puste lettere etter å ha vært innblandet i uhell.

En som var forholdsvis heldig er bussjåfør Ole Kristian Hagen fra Aurskog. I fjor høst hadde han en tur inn til Oslo. Da han nærmet seg sentrum og skulle svinge til høyre i et lyskryss, måtte han vente på at en eldre mann med trillebag skulle komme seg over gata. Da han startet opp igjen, smalt det et sted i bakkant av bussen.

Hagen stoppet og gikk ut. En maltraktert sykkel lå under bussen. Han fryktet det verste. Til alt hell hadde syklisten, etter å ha truffet bussen ved bakdøra, klart å hoppe av. Han klaget over litt vondt i den ene foten. Hagen tilbød ham å bli med til bussterminalen for å kontakte lege. Han aksepterte, og vel framme utvekslet de telefonnumre mens syklisten dro til legevakta. Han hadde knekt en lilletå, men var ellers i orden. Hagen rapporterte hendelsen til arbeidsgiver og avga forklaring på lensmannskontoret på Bjørkelangen, som sendte saken over til Oslo politidistrikt. I løpet av kort tid ble det utstedt et forelegg på 4 500 kroner.

– Utfra samtalen jeg hadde med syklisten, følte jeg at han selv hadde et vesentlig ansvar for hendelsen. Jeg kontaktet foreninga, og der ble jeg rådet til ikke å godta forelegget. Etter noen måneder ble saken henlagt ut fra bevisets stilling. Transportarbeiderforbundet har sagt at de har mange liknende saker i løpet av et år og vil overta saken hvis jeg hører noe mer, sier Hagen.

I dette tilfellet slapp han en midlertidig inndragelse av førerkortet.

– Hvis jeg hadde ringt og fått politiet til ulykkesstedet, som jeg helst skulle gjort, ville nok lappen sittet løst. Det er ganske vanlig, det. I møte mellom syklister og motorkjøretøy får sjåføren ofte skylda. Men syklisten og jeg var enige om å ikke sette i gang et så stort apparat. Jeg må likevel innrømme at jeg lenge gikk og var nervøs for lappen, men denne gangen løste deg seg heldigvis godt, sier en lettet Ole Kristian Hagen, som daglig kjører hundrevis av barn på skolebussen mellom Bjørkelangen og Løken på Løken på Østre Romerike.

Det er to forhold som peker seg ut:

For det første skjer det ofte et automatisk beslag av yrkessjåførenes førerkort etter uhell eller ulykker. Dette til tross for at en rekke kjennelser i Høyesteretts kjæremålsutvalg har påpekt at beslag av førerkort bare skal skje etter helt spesielle kriterier. Fra departementet har det også i rundskriv vært påminnet overfor landets politimestere at beslag bare skal skje unntaksvis. Likevel opplever NTF at mye av den automatiske inndragningen fortsetter. Forbundet kan dokumentere at politiet ikke får medhold i 90 prosent av beslagene.

Det andre forholdet som rammer yrkessjåførene er tiltale om uaktsomt drap. Mange saker ender med frifinnelse. Fra ulykken skjer og fram til endelig frifinnelse, kan det fort løpe minst et par år. Resultatet er tap av inntekt og jobb, økonomisk uføre og i verste fall ødelagte familier. NTF har lenge karakterisert dette som uholdbart og bedt om at forskjellsbehandlingen stanses.

Etter møtet med justisministeren 29. mai så forbundssekretær Jann Arthur Næss i NTF litt lysere på problemstillingen.

– Justisministeren vil ta spørsmålet om automatisk førerkortbeslag for yrkessjåfører etter trafikkuhell opp med politidirektøren. Der vil han understreke at den enkelte politibetjent ikke kan beslaglegge førerkort uten først å ha tatt kontakt med politijuristen, som skal vurdere hvert enkelt tilfelle. Det er en løsning som høres rimelig ut, og vi får se framover hvordan det vil fungere, sa Næss.

Når det gjelder tiltalen om utaktsomt drap etter trafikkuhell, var han litt mer usikker.

– Justisministeren var kjent med våre anførsler om klassejustis. Han kunne fortelle at departementet nylig har vurdert å endre tiltalepunktet til simpelt uaktsom drap for å løfte terskelen for domfellelse noe høyere. Om dette er nok, vet vi ikke før vi har sett hvilke utslag det gir. Vi stiller oss positive, men avventende, sa Næss til LO-Aktuelt.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har et godt samarbeid med NTF om disse spørsmålene. Årlig bistår NLF 40-50 uorganiserte sjåfører i liknende saker.

– Vår erfaring er også at når det gjelder førerkortbeslag, blir minst åtte av ti levert tilbake til førerne over noe tid. Etter kontakt med Politidirektoratet for en tid tilbake, kan vi se en liten bedring ved at det har blitt færre rutinemessige inndragelser, men det skjer fortsatt for mange vilkårlige beslag. Noe må gjøres med forskriften, fastslår juridisk direktør i NLF, Robert Aksnes.

Han er samtidig krystallklar i spørsmålet om tiltale etter uaktsomt drap.

– Ingen skal fortelle meg at et øyeblikks uoppmerksomhet hos en sjåfør et par år tilbake, der han kanskje har kjørt prikkfritt over en distanse på 150 000 kilometer i ettertid, plutselig skal utgjøre en fare for trafikksikkerheten. Å tape retten til å føre motorvogn er en veldig alvorlig konsekvens, sier Aksnes til LO-Aktuelt.

Mange slike saker som NTF behandler blir jevnlig referert til i forbundets fagblad.

En bussjåfør på Vestlandet, med 40 års erfaring, kjørte på og skadet en ung jente. Han ble tiltalt for uaktsomhet og brudd på vegtrafikkloven. Han ble frikjent etter et års tid, men glemmer aldri at han har skadet et annet menneske.

En bussjåfør i Østfold kom over i motsatt kjørefelt på glatt føre og kolliderte med en personbil. To barn mistet livet. Han ble dømt til fengsel, bot og erstatning. Etter to års kamp ble han endelig frikjent. – Vi som kjører buss eller sitter bak rattet i en trailer blir raskt skyteskiver ved alvorlige ulykker. Men det er jo ingen som frivillig blir involvert i slike tragiske uhell. Alle prøver å unngå dem, var hans kommentar etter to års helvete.

En telefonrunde blant noen større aktører i bussmarkedet bekrefter et par ting: De sjåførene som tilsynelatende urettmessig får beslaglagt førerkortet over en tid, blir enten sykmeldte en periode eller de får andre oppgaver i bedriften – hvis det er mulig – i påvente av endelig avgjørelse. Hvis det tar lang tid, og det ikke finnes alternative oppgaver, kan det bli tale om permittering.

LO-Aktuelt nr. 11/2009

I håndhevingsinstruksen som politiet bruker for å beslaglegge førerkort understrekes det at beslag bare skal gjøres der det er sannsynlig at det er begått en straff bar handling og at sannsynligheten for endelig beslag senere blir fastsatt rettslig. Det heter videre at tvilstilfelle må vurderes nøye. Det pekes også på at det er grunn til å være tilbakeholdne med førerkortbeslag, særlig når innehaveren har sterkt behov for førerkort.

18.06.2009
23:22
16.12.2013 10:38

I håndhevingsinstruksen som politiet bruker for å beslaglegge førerkort understrekes det at beslag bare skal gjøres der det er sannsynlig at det er begått en straff bar handling og at sannsynligheten for endelig beslag senere blir fastsatt rettslig. Det heter videre at tvilstilfelle må vurderes nøye. Det pekes også på at det er grunn til å være tilbakeholdne med førerkortbeslag, særlig når innehaveren har sterkt behov for førerkort.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker