JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skaffet 22 sjåfører fast stilling

Borgbuss i Østfold er et av mange selskaper som bruker tilkallingssjåfører. Fra 1. juli blir 22 av dem ansatt i faste deltidsstillinger.

per.flakstad@fagforbundet.no

I første omgang blir de 22 tilkallingssjåførene ansatt i 20-prosents stillinger, det vil si at de får en fast arbeidsdag i uka. Resten av tiden må de fortsette som tilkallingsvikarer.

– Flere av dem hadde nok ønsket seg større stillinger, men ett sted må vi begynne, sier Fagforbundets hovedtillitsvalgt, Roger Larsen.

– I forhold til utgangspunktet er dette et langt skritt i riktig retning. Men målet er selvsagt å få alle som ønsker det inn i fulle stillinger. Det blir neste steg, fortsetter han.

Fortrinnsrett til å utvide

Som fast ansatte får sjåførene et mye bedre stillingsvern. I tillegg betyr faste stillinger at de tjener opp pensjonspoeng.

Men det viktigste for mange av dem, er at de nå får fortrinnsrett til å utvide stillingen sin hvis andre sjåfører slutter eller går av med pensjon.

Skaffet dokumentasjon

Roger Larsen har lenge irritert seg over systemet med tilkallingssjåfører, eller «ring-og-spring» som han kaller dem.

– Bussjåfører har en brokete arbeidshverdag som en del av jobben sin. Og det blir ikke noe bedre av at du aldri vet hvordan de neste 14 dagene ser ut fordi du ikke har en turnus å forholde deg til. Det er jo bortimot umulig å leve et tilnærmet normalt familieliv med slike arbeidsforhold, sier Larsen til Fagbladet.

Han begynte å dokumentere hvordan tilkallingssjåførene jobbet, og ved hjelp av timelister kunne han underbygge påstanden om at arbeidet tilsvarte mange hele stillinger.

Da ba han om møte med ledelsen.

– Vi hadde først et møte der de var skeptiske og mente dette ville bli dyrt. Jeg brukte timelistene og viste hvor mye de kjørte. Og jeg minnet dessuten om at en LO-advokat allerede for ett år siden påpekte at vikarbruken i selskapet var ulovlig i henhold til Arbeidsmiljølovens bestemmelser.

– På det neste møtet tolv dager senere var ledelsen enig i at det burde ryddes opp, og dermed blir sjåførene nå fast ansatt i deltidsstillinger, forteller Roger Larsen.

Annonse
Annonse