Byggsaken din blir mer tilgjengelig
En rekke kommuner er i gang med å utvikle svært brukervennlige byggsaktjenester. Utbyggere vil kunne levere byggsaken digitalt og følge saken til den er ferdigbehandlet.
vegard.velle@fagforbundet.no
Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) har bevilget 3,3 millioner kroner til en storsatsing på digital fornying i kommunene. En stund så framdriften i byggsakprosjektet ut til å stagnere grunnet manglende statlig satsing. Nå er det fullt trykk igjen.
Raske forbedringer i vente
– Så langt har vi bygget grunnmuren til de digitale byggsaktjenestene. Nå går vi i gang med overbygningen, sier Kristin Barvik, prosjektleder for fem kommuner i Stavanger-regionen.
Prosjektet for en heldigital byggesaksbehandling, såkalt eBygg, er i stor grad drevet framover av Fagforbundet og Forum for innovasjon. Trettitre store og små kommuner samarbeider og har investert i digitale kartverk.
Populært med innsyn
Nå skal kartsystemene kobles opp mot sak- og arkivsystemene i kommunene. Dermed kan brukerne sende inn høringsuttalelser til egne og andre saker. I tillegg får de innsyn i sakens framdrift, fra den er levert til ferdigbehandlet.
– Innsynstjenesten blir utrolig mye brukt og er meget populært i Stavanger, sier Barvik.
Du kan se på uttalelsene fra naboene, fra kommunelegen, fra miljøinstansene og fra fylkesmannen.
Raskere og bedre
Forhåpentligvis vil byggsaker kunne behandles fortere gjennom den digitale behandlingen. Byggsakmyndighetene trenger ikke ta imot og godkjenne søknaden. Det kan servicekontoret gjøre, godt hjulpet av dataverktøyet byggsøk.
– Det viktigste nå blir å holde engasjementet oppe i kommunene. I tillegg jobber vi med å få en god dialog med systemleverandørene, slik at vi ikke låser oss i forhold til videreutvikling av tjenestene, sier Barvik.
Innen utgangen av 2011 skal digital byggsak være en realitet.