JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

T-banekaos foran ski-VM

Det er full forvirring om hva slags materiell som skal frakte folk til ski-VM i Holmenkollen vinteren 2011. Byråd Jøran Kallmyr (Frp) sier noe. Ruter og Oslo vognselskap er på et helt annet spor.

vegard.velle@fagforbundet.no

De ulike virksomhetene som eier, leier ut, administrerer, kjører og reparerer vognene snakker ikke med hverandre. Å oppgradere de gamle røde vognene, som etter planen skal vrakes, kan komme til å koste så mye som 120 millioner kroner.

I verste fall risikerer arrangørene å stå uten nok transportmateriell under VM fordi t-banevognene som skal frakte folk er kondemnert eller ikke holder mål.

Vraker vognene

Titusener av mennesker vil trenge transport opp til Holmenkollen under ski-VM. Men hvilket t-banemateriell skal frakte dem dit?

For å stille med nok vogner, vurderer Ruter og Oslo vognselskap å bruke både de moderne MX-vognene og de gamle røde vognene. Men på instruks fra byråd Jøran Kallmyr er Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) i ferd med å vrake de sistnevnte. Ifølge KTP vil den siste røde vognen være kondemnert sommeren 2010, et halvt år før VM.

Stygge og usikre vogner

– Vi jobber etter en plan hvor de gamle røde vognene skal utfases sommeren 2010. Noe annet har vi ikke fått beskjed om. Og heller ikke penger, sier Alf Veland, direktør for verkstedenheten til KTP.

Å pusse opp de gamle vognene er såpass dyrt at det lønner seg å kjøpe nytt, forteller han. I tillegg kommer problemet med at kommunen må finne alternative transportmidler i den eventuelle perioden oppussing pågår.

– De gamle vognene er ikke lenger driftssikre. I tillegg er de ikke akkurat rene og pene. Setene, de innvendige panelene og lysarmaturene er veldig nedslitt. Tak og gulv er fulle av rust, forteller han. Mens de nye vognene kjører femti tusen kilometer før driftsfeil, må de gamle i snitt repareres etter fem tusen kilometer.

Koster 120 millioner

– For å holde vognene i god stand, må de ha kontinuerlig rustutbedring og forefallende vedlikehold. Men det arbeidet gjør vi ikke lenger. Hvis vi skulle pusse opp dagens 40 røde vogner, ville det fort gå et år og koste tre millioner kroner per vogn.

For 120 millioner kroner vil altså de røde vognene oppnå en god nok standard til å settes i bruk under VM. Vel og merke forutsatt at noen har kapasitet og tid til å gjøre jobben.

Ukjent problemstilling

Når vi spør Nina Gjøen Simensen, direktør for Oslo vognselskap, som bestiller oppgradering av eksisterende vogner, kjenner ikke hun til utfasingen av dagens vognpark.

– Nei, det vet jeg ikke noe om. Men utfasingsplanen er fullstendig reviderbar. Hvis vognene ikke holder mål, vil vi selvsagt ikke bruke dem, sier hun.

Simensen henviser til at det er Ruter som «kjenner til beskaffenheten på materiellet».

Ikke smart

Men heller ikke Ruter kjenner til problemene med det gamle materiellet. Og de utelukker ikke at de røde vognene vil være i bruk, selv om det kan koste mer enn det smaker.

– Den endelige beslutningen om materiell er ikke tatt. Men vi må være helt sikre på at t-banekapasiteten er god nok. Når det blir sådd tvil om vognene er i god nok stand til VM, haster det å avklare dette. Samtidig fremstår det ikke særlig smart å bruke veldig mange penger på vogner vi skal bruke en kort tid, sier Bernt Reitan Jenssen, Administrerende direktør i Ruter.

Forvirret byråd

Også Oslos byråd for samferdsel og miljø, Jøran Kallmyr, er ukjent med problemstillingen om at det kan være aktuelt å bruke de røde vognene under ski-VM.

– Ruter har aldri nevnt noe om å bruke røde vogner. Det er de nye vognene som skal gå under ski-VM. Vi har allerede begynt skrapingen av de gamle, forteller Frp-byråden.

Annonse
Annonse