JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil reparere falleferdige t-banevogner

Frp-byråd åpner for å pusse opp gamle t-banevogner til femti millioner kroner. Bortkastede penger, mener t-banedirektør.

vegard.velle@fagforbundet.no

–Vi vurderer kostnadene for å sette i stand de gamle versus å kjøpe nye. Beslutningen om hvilket materiell som skal brukes, er ikke tatt ennå, sier Jøran Kallmyr, Oslos byråd for samferdsel og miljø.

Trosser eget vedtak

– Kostnadsberegningene for opprustningen av Holmenkollenbanen bygde på at T2000 skulle utgjøre hverdagstilbudet. Dermed er det foreløpig ikke anskaffet nytt materiell til Holmenkollenbanen, sier Jøran Kallmyr (Frp), byråd for samferdsel og miljø.

Advarer mot elendige vogner

Men de som kjenner de gamle vognene advarer:

– T2000 har vært et problembarn i hele sin levetid. Siden serien er så liten tar det uendelig lang tid å skaffe reservedeler. Til tider er det umulig. Vi har reparert, reparert og reparert, forteller Alf Veland, direktør for verkstedenheten til KTP.

Utsetter større investering

Veland tror det vil koste rundt femti millioner kroner å pusse opp de tolv vognene, det vil si cirka fire millioner per vogn. Da vil de kunne gå i femten år til.

Alternativet er å kjøpe femten nye MX-vogner til en pris på rundt 250 millioner kroner. En slik beslutning er det sannsynligvis flertall for i bystyret i Oslo.

Vrakvogner

Rune Aasen som leder Oslo Sporveiers Arbeiderforening er oppgitt over Kallmyrs nye signaler.

– T2000-vognene er noen vrakvogner. Kallmyr ser nå resultatet av en kollektivtransportorganisering som bærer preg av ulike interesser. Ruter og Vognselskapet AS burde vite at vognene har store problemer. De feilinformerer politikerne i Oslo, mener han.

Annonse
Annonse