JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Stor forskjell på rødgrønt og blått

– Den forrige regjeringen, med Erna Solberg som kommunalminister, tok strupetak på kommunenes økonomi for å få dem til å konkurranseutsette tjeneste sine til private selskaper. Det kan godt skje igjen hvis de borgerlige kommer til makten, sa LO-leder Roar Flåthen i Fredrikstad.

per.flakstad@fagforbundet.no

Flåthen besøkte Teknisk drift i Fredrikstad, som har fått beskjed om at de må spare mellom ti og tretten millioner kroner. Dette bekymrer de ansatte. Selv om ingen kommer til å miste jobben, betyr kuttene at de ikke kan levere tekniske tjenester av like god kvalitet som tidligere. Blant annet vil mye vedlikehold bli utsatt.

Veivalg

– Vi er bare dager unna et svært viktig veivalg for Norge. Hvis de borgerlige partiene får flertall, kommer vi til å få den blåeste regjering vi noensinne har hatt i dette landet, noe som kan bety at vi velger bort mye av den velferdsstaten som vi kjenner i dag, sa Flåthen.

Han understreket at det er stor forskjell på de borgerlige og de rødgrønne partiene:

– Dette viser ikke minst LOs 41 spørsmål, som alle partier har svart på. Med noen hederlige unntak fra Kristelig Folkeparti, er de borgerlige partiene uenig med oss i mange viktige spørsmål, mens de rødgrønne partiene er enig med oss på mange viktige områder, fortsatte han.

– Dette gjelder blant annet arbeidet mot ufrivillig deltid, arbeidstakernes rettigheter i arbeidsmiljøloven og satsingen på kollektivtrafikk.

– Ikke minst har vi de rødgrønne partiene med oss i arbeidet mot flere midlertidige ansatte. Den forrige Bondevik-regjeringen greide å få vedtatt en arbeidsmiljølov som kunne ha ført til 60 timers arbeidsuker uten overtid, og muligheter for arbeidsgiverne til å sjonglere med midlertidige ansatte i langt større grad enn i dag, etter at den rødgrønne regjeringen klarte å reversere endringene i loven.

– Fast ansettelse skal være hovedregelen. Det gir trygghet for de ansatte og ei forutsigbar framtid. Jeg synes dette er viktige rettigheter som ikke må velges bort, sa Flåthen.

Biogass-busser

Etter appellen ble den nye biogassbussen til Borgbuss vist fram. Dette er den sjuende bussen til Østfold-selskapet som bruker dette bortimot klimanøytrale drivstoffet. Fagforbundet har sponset bussen med en halv million kroner.

– Arbeidet med mer klimavennlig kollkektivtransport viser også forskjellene på rødgrønn og blå politikk, sa Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.

– Forbundet har engasjert seg i arbeidet med biometangass, som ifølge Naturvernforbundet og forskningsmiljøer vi har vært i kontakt med, er det beste og mest klimanøytrale drivstoffet vi kjenner med dagens teknologi.

– Vi har kunnskapen og teknologien. Utfordringen ligger i distribusjon, men for lokalbuss-kjøring og for drosjenæringen ligger biometangass innenfor hva det er mulig å få til raskt, fortsatte han.

– Derfor har Fagforbundet gått inn og sponset Borgbuss, slik at de kan kjøpe en ekstra buss som går på biogass. Vi vil vise at vi er utålmodige. Vi vil ha en utvikling på dette området, og vi vil ha det raskt, sa Guldbrandsen.

Klimavalg

Han var også opptatt av at valget kan få store konsekvenser for utviklingen av biogass som drivstoff i kollektivtrafikken.

– Både Arbeiderpartiet og SV har dette i programmene sine, og Senterpartiet har det som landsmøtevedtak. Jeg er derfor trygg på at en rødgrønn regjering vil være enklere å samarbeide med.

– Hvis de borgerlige partiene vinner valget, kan dette arbeidet stoppe opp fordi de blå partiene kommer til å sørge for at mye mer av kollektivtrafikken blir konkurranseutsatt. Biogassbusser koster mer enn dieselbusser og gir ikke pluss på bunnlinjen, slik private selskaper er avhengig av.

– Biogass kan bidra til å redusere klimagassene fra kollektivtransporten med rundt 40 prosent. Men da må myndighetene være villig til å styre satsingen og bidra med noe penger, sa Stein Guldbrandsen.

Annonse
Annonse