FRA FORSVARET TIL SIVIL LUFTHAVN?: Brannfolkene på Rygge har levd lenge med usikkerheten om hva som skal skje med jobbene deres. Fra venstre Preben Lunde, Pål Helge Dahlberg og Kenneth Larsen.
May Berg
Usikker framtid for ansatte på Rygge
Ansatte på Rygge flystasjon går en uviss framtid i møte. Flytting til den sivile flyplassen kan bli en dårlig deal.
may.berg@lomedia.no
Forsvaret legger ned Rygge flystasjonog Rygge reduseres til en helikopterbase med Bell 412 og Sea King redningshelikoptre. Det skjer som en del av den store omstillingen i Luftforsvaret. Rundt femti brannmenn og lufthavnbetjenter organisert i NTL skal etter planen overføres fra Forsvaret til Rygge Sivile Lufthavn (RSL).
Men planen om å videreføre Rygge som sivil flyplass står ikke lenger så støtt som det så ut til i fjor. Forbundssekretær i NTL Tor Erik Granum har begynt å få kalde føtter på vegne av sine folk på Rygge flystasjon.
– Jeg ville i hvert fall vært betenkt på å gå til en arbeidsgiver som har en så usikker økonomisk framtid, sier forbundssekretær i NTL Tor Erik Granum.
Utfordringer i kø
De økonomiske utfordringene står i kø for RSL. Man har ennå ikke lykkes i å bli enige med Forsvarsbygg om hvor mye RLS skal punge ut med for å overta Forsvarets eiendom. RSL har gjort det klart at den prisen Forsvarsbygg krever, er altfor høy. I tillegg må Rygge flyplass, sammen med Torp, regne med å betale solide avgifter til Avinor, avgifter som for Rygge kan beløpe seg til ca. 50 millioner kroner, ifølge tall fra Dagens Næringsliv. Flyplassjef Pål F. Tandberg sier til DN at avgiftene truer flyplassens eksistens.
Skepsis blant ansatte
Etter planen skal de sivilt ansatte brannmennene og lufthavnbetjentene ved Rygge overføres fra Forsvaret til RSL gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse 19. november i år. NTL skal gå i drøftinger med RSL om virksomhetsoverdragelsen i løpet av høsten. I begynnelsen av august uttrykte NTL'erne på Rygge bekymring over at de fortsatt ikke visste noe om framtidige lønns- og arbeidsvilkår.
I ukene som har gått, har ikke bekymringene blitt mindre.
– Det er ingen tvil om at vi som jobber her blir mer og mer skeptiske. Jeg vurderer å søke en annen jobb, og det er det mange andre som gjør, sier tillitsvalgt for brannmennene og lufthavnbetjentene på Rygge, Morten Nilsen, som forteller om laber stemning og mye usikkerhet blant de ansatte.
Infomøte i morgen
Flyplassjef Tandberg beklager overfor NTL-magasinet at forhandlingene har tatt så lang tid, og at de ansatte har måttet leve i uvisshet så lenge.
– Det har vært tunge forhandlinger rundt mange forhold som gjorde at datoen for overføring av de ansatte ble flyttet fra 1. august til 19. november. Men nå begynner vi å nærme oss, slik at vi faktisk skal ha et infomøte med de ansatte på fredag og redegjøre for status i forhandlingene, sier Tandberg.
Han sier at RSL er i rute for å starte forhandlingene om virksomhetsoverdragelsen ganske snart.
Ser seg om etter andre løsninger
NTL-sekretær Granum har begynt å se seg om etter andre løsninger for medlemmene på Rygge.
– Vi må prøve å få Luftforsvaret til se at situasjonen har endret seg for våre medlemmer, sier Granum.
Da beslutningen om å nedlegge Rygge som militær flyplass var tatt, ble det satt en frist til 10. januar i år til å melde reservasjon mot å bli med over til RSL. Granum påpeker at forutsetningene har endret seg betraktelig siden den gang. Blant annet har beslutningen om å legge ned Luftforsvarets anlegg på basen i Bodø blitt endret, slik at basen skal opprettholdes helt fram til det siste F35-flyet, Luftforsvarets nye jagerfly, har kommet.
– Det betyr at det går i hvert fall 10-15 år før det blir nedlegging i Bodø. Dermed er Bodø igjen blitt et alternativ for disse gutta. Det kan være at noen av dem ønsker å flytte til Bodø og jobbe med brann og redning på stasjonen i Bodø, og fortsette i Forsvaret, sier Granum.
Han vil gjerne få opphevet reservasjonsfristen, og få satt en ny frist.
– Medlemmene våre må få anledning til å tenke seg om en gang til, sier Granum.
Tillitsvalgt Morten Nilsen er enig i at Bodø kan være et alternativ for noen.
– Vi måtte si ja eller nei til å bli i Forsvaret innen 10. januar. Det var altfor tidlig, sier Nilsen.
– Vi er på god vei
Christian Øverli, nestkommanderende stabssjef for 139 Luftving i Bardufoss, som Rygge flystasjon er en underavdeling av, representerer Forsvaret i forhandlingene med RSL. Øverli skal delta på informasjonsmøtet med de ansatte i morgen. Han tror at forhandlingene går mot en løsning.
– Jeg har veldig god tro på at vi skal få til dette. Vi er ikke ferdig med forhandlingene ennå, men vi er på god vei, sier Øverli, som har forståelse for at personellet på Rygge er usikre på framtida.
– De har levd med usikkerheten i lang tid. Vi har forsøkt å ivareta personellet, men i en forhandlingssituasjon er det er ikke lett å få det til, sier Øverli, som var nestkommanderende stabssjef på Rygge inntil flystasjonen ble formelt lagt ned 1. august.
Øverli sier at han på stående fot ikke kan svare på om det er mulig å gå inn på et nytt løp med reservasjoner for de ansatte på Rygge.
– Men hvis det er et ønske fra personellet, må det tas opp, sier Øverli.
Les også:
– Dårlig ide å legge ned Rygge flystasjon
Rygge flystasjon legges ned
• 350 av 500 årsverk forsvinner fra Rygge som en del av Luftforsvarets omstilling. I framtida skal Luftforsvaret satse på Ørlandet flystasjon i Trøndelag.
• Rygge blir redusert til helikoterbase for Bell-helikoptrene.
• Selv om Luftforsvaret forsvinner fra Rygge, skal flyplassen leve videre som sivil lufthavn.
• For NTL'erne på Rygge betyr det at arbeidsplassene deres opprettholdes. De sivilt ansatte skal overføres til Rygge Sivile Lufthavn (RSL) gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse.
• Tidspunkt for overføringen er satt til 1. november.
Les også:
– Dårlig ide å legge ned Rygge flystasjon
Rygge flystasjon legges ned
• 350 av 500 årsverk forsvinner fra Rygge som en del av Luftforsvarets omstilling. I framtida skal Luftforsvaret satse på Ørlandet flystasjon i Trøndelag.
• Rygge blir redusert til helikoterbase for Bell-helikoptrene.
• Selv om Luftforsvaret forsvinner fra Rygge, skal flyplassen leve videre som sivil lufthavn.
• For NTL'erne på Rygge betyr det at arbeidsplassene deres opprettholdes. De sivilt ansatte skal overføres til Rygge Sivile Lufthavn (RSL) gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse.
• Tidspunkt for overføringen er satt til 1. november.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin