JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frp-byråd med beskyldninger om løgn og fanteri

Kaoset rundt t-banevognene på Holmenkollenbanen i Oslo er komplett. Bystyrepolitikere, direktører og Frp-byråder snakker mot hverandre.

vegard.velle@fagforbundet.no

Mens samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) hevder at såkalte T2000-vogner skal stå for normaltrafikken på Holmenkollenbanen, har andre forstått det som at disse skal kasseres innen sommeren 2010.

Dermed oppstår stor usikkerhet og full forvirring om t-banekapasiteten under ski-VM i 2011.

Løgn og fanteri

Ifølge politisk ansvarlig Jøran Kallmyr driver de med «løgn og fanteri», de som sier at gamle T2000-vogner skal skiftes ut. Han henviser til samferdselspolitikere fra Ap, SV og Rødt, som alle sier de har forstått det som at de gamle t-banevognene skal kasseres og erstattes med moderne materiell.

– Hvis ingen nedover i hierarkiet har fått noen annen beskjed, er jo den stående beskjeden at vognene skal vrakes. Det virker overhodet ikke som om Kallmyr har kontroll, sier Rina Mariann Hansen, bystyremedlem for Ap og medlem av samferdselskomiteen.

– Jeg husker at tidligere samferdselsbyråd Peter N. Myhre la fram saken som at alle de gamle vognene skulle skrapes, sier hun.

Må fortsette

Bystyremedlem Ola Elvestuen, nestleder i Venstre, har derimot forstått det som at T2000-vognene skal fortsette å trafikkere Holmenkollenbanen.

– T2000-vognene er relativt nye og skal fortsette å gå, sier han.

Full splid mellom Frp-byråder

Men når vi kontakter Peter N. Myhre, nå stortingsrepresentant for Frp, bekrefter han fremstillingen til Rina Mariann Hansen. Planen har hele tiden vært å vrake alle de gamle vognene, sier han.

– Det blir ikke aktuelt å beholde T2000-vognene. Da må vi også beholde det gamle vognverkstedet, noe som vil bli vanvittig dyrt. Det er helt meningsløst å fortsette med T2000 og alle vedlikeholdskostnadene som følger med en så liten vognserie, sier Myhre.

Vognene skal ut

Også ledere med ansvar for kollektivtransporten i Oslo er fullstendig forvirret.

– De gamle vognene skal ut. Vi bygger våre planer på de moderne MX-vognene, sier Leif Johan Øverland, styreleder i Kollektivtransportproduksjon AS (KTP).

Dette har ligget i kortene hele veien, påpeker han.

– I de innspillene jeg kjenner til har det ikke kommet noen signaler som tilsier at vi skal kjøre noe annet enn MX-vogner. Slik er det jo i livet, at skal man komme videre, må man fase ut det gamle, sier han.

Gjemt, men ikke glemt

Nina Gjøen Simensen, direktør for Oslo vognselskap, som bestiller oppgradering av eksisterende vogner, kjenner derimot ikke til noen utfasing av dagens vognpark.

– Nei, det vet jeg ikke noe om. Planen er at vi skal ha noe rødt materiell under ski-VM samt en MX-park, hevder hun.

I dag står T2000-vognene parkert på verksted, oppstykket og partert i smådeler. Dersom de skal settes i drift, må de først repareres til en pris på femti millioner kroner, penger som så langt ikke er satt av i noe budsjett.

Annonse
Annonse