JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTF ønsker seg ett transportdepartement

Transport- og kommunikasjonssektoren trenger en mer helhetlig tilnærming, mener Transportarbeiderforbundet.

– Vi har lenge krevd at transport og infrastruktur bør samles i ett departement, slik at vei, bane, luft og sjø blir liggende i samme departement. Det vil gi en mer helhetlig tilnærming til transport og kommunikasjonssektoren, sier leder i NTF, Roger Hansen.

Frp har tidligere støttet et slikt forslag, og Hansen håper et felles transportdepartement er på forhandlingsbordet i regjeringsforhandlingene mellom Høyre og Fremskrittspartiet.

– Vi håper Frp får gjennomslag, sier forbundslederen.

Til sjø og bane

NTF peker på de ulempene det medfører at eksempelvis mens havnepolitikken gjennom Kystverket behandles i ett departement, blir vei og bane behandlet av et annet.

– Det gjør koordinering og langsiktighet vanskelig. Man risikerer at man satser på havn ett sted og bygger ut godsterminal for vei og bane ett annet sted. Da risikerer man å miste de sømløse løsningene man ønsker mellom vei, bane og sjøtransport, understreker Hansen.

Han mener at slik samferdselspolitikken er organisert nå, lett kan føre til at man ikke velger de mest optimale løsningene.

– Dette taper næringslivet og miljøet på. Næringslivet fordi man ikke får de mest effektive løsningene på transport av varer, og miljøet taper av samme grunn. Mye mer av dagens transport burde vært ført på bane eller på sjøen. Det er alle enige om at er mest rasjonelt. Ett samlet Transportdepartement vil kunne bidra til dette faktisk skjer i fremtiden, uttaler Roger Hansen.

Skeptisk

NTF er derimot skeptisk til å etablere nye selskaper og konkurranseutsette statlige virksomheter som Jernbaneverket og Avinor. Det har de borgerlige partiene tatt til orde for. – Statlige selskaper innenfor transport og kommunikasjon må beholdes i Samferdselsdepartementet og ikke overføres til Næringsdepartementet. Vi frykter at opprettelse av nye selskaper og konkurranseutsetting av eksisterende statlige infrastrukturselskaper vil føre til det motsatte av hva vi ønsker å oppnå med ett Transportdepartement – fragmentering istedenfor helhet. Utbygging og vedlikehold av infrastruktur som vei, bane, luft og sjø trenger politisk styring og bør ikke overlates til markedskreftene. Den nye regjeringen bør derfor ikke si fra seg makt, men samle makten i ett departement, avslutter forbundsleder Roger Hansen.

Annonse
Annonse