JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha gass på tanken

Fremskrittspartiet vil stimulere bilister til å erstatte diesel med flytende naturgass – rett på tanken.

kjell.werner@anb.no

– Da må det gis avgiftsfritak, men det vil finansministeren tydeligvis ikke. Regjeringen setter i stedet hensynet til statens pengebinge over hensynet til liv og helse, sier stortingsrepresentant Per-Willy Amundsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Flytende gass under betegnelsen GLT løser nemlig nærmiljøproblemet som diesel skaper gjennom utslipp av NOx, CO og partikler.

– Flere norske byer vurderer å innføre kjøreforbud for dieselbiler på kalde vinterdager. Det kan vi unngå ved å legge til rette for at det kan fylles flytende gass rett på dieseltanken, sier Amundsen.

– Les også: Nå vil vi ikke ha diesel

Frp-representanten mener regjeringen jukser når GLT-gassen er pålagt mineraloljeavgift på linje med diesel.

– Men flytende gass er ikke mineralolje. Det er rett og slett absurd at regjeringen setter til side naturvitenskapelige definisjoner av hva mineralolje er bare på grunn av frykt for at bruk av GLT vil bety lavere inntekter i statskassa, sier den ferske miljøpolitiske talsmannen i Frp.

GLT er et miljøvennlig drivstoff basert på naturgass. Det kan brukes rett i dieselmotorer, men produksjonen er imidlertid ganske dyr. Med mineraloljeavgift vil GLT-gassen koste rundt 19 kroner per liter, men uten avgift blir gassen konkurransedyktig mot diesel. Da kan gassen selges for 14 kroner literen, inkludert CO2-avgift og moms.

– Les også: Dieselbiler skal bli dyrere

Toll- og avgiftsdirektoratet har slått fast at GLT-drivstoffet er å regne som avgiftspliktig mineralolje.

– Jeg har ingen innvendinger mot denne vurderingen, skriver finansminister Sigbjørn Johnsen i et svar til Frps Bård Hoksrud.

Ministeren mener at reglene må endres dersom denne gassen skal fritas for avgift.

– I en veibruksavgift på drivstoff bør på prinsipielt grunnlag alle trafikanter betale en avgift som tilsvarer de kostnadene som de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje, poengterer finansministeren.

– Les også: Elbil-fordeler under lupen

– At en drivstofftype har noe lavere verdier når det gjelder lokale utslipp kan derfor ikke alene begrunne at denne drivstofftypen skal fritas for avgift, konkluderer Johnsen.

Per-Willy Amundsen godtar ikke finansministerens begrunnelse.

– De samme argumentene kan brukes når det gjelder avgiftsfritaket som kommer elbilen til gode, sier Frp-talsmannen.

– Dette minner om debatten vi fikk om lavere avgift på biodiesel. Forskjellen er imidlertid at miljøargumentene for bruk av flytende gass er enda bedre, sier Amundsen.

– Les også: Bensintyver stjeler for millioner

– Her kan vi bruke norsk gass fra eksempelvis Melkøya på norske dieselbiler. Infrastrukturen ligger der. Problemet er bare at gass som er gjort flytende pålegges avgift, mens det er avgiftsfritt å bruke naturgass direkte på en ombygd bil, sier han.

Det er så langt firmaet EcoFuel som har utviklet GLT-gass som produkt i Norge, men har nå fått problemer på grunn av avgiften som pålegges.

–EcoFuel er nå begjært konkurs av staten, så vi har ikke all verdens tid, sier Amundsen.

GLT-gassen kan ifølge miljøstilfelsen Zero gi betydelig utslippsreduksjoner av NOx, partikler, hydrokarboner og karbonmonoksid. (ANB)

Annonse
Annonse