JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for helikoptersikkerhet

Sokkelansatte frykter at sikkerhetskulturen kan forvitre i en fryktkultur med bruk av straff overfor ansatte når helikoptre ikke kommer i lufta.

Nær 80 bekymrede tillitsvalgte i blant annet de store sokkelorganisasjonene Lederne, SAFE og IndustriEnergi var samlet til en historisk felles konferanse og pressemøte på Sola i går, 30. september. Alle reagerte på det amerikanske selskapet CHC Norways (tidl. CHC Helikopter Service) metoder overfor egne ansatte, som strider med etablerte spilleregler i norsk arbeidsliv.

Fagforeningsknusing

Inge Antonsen har jobbet i CHC Norway i 32 år som flytekniker og teknisk rådgiver. Han har i over 20 år vært sentral i organisasjonsarbeidet i selskapet, bl.a. som tillitsvalgt for Lederne. Berit Opgård har 24 år som ansatt i selskapet, blant annet i selskapets HR-avdeling, og var også tillitsvalgt for Lederne. For få uker siden fikk begge beskjed om at de ikke lenger var ønsket i selskapet. Samme dag klokken 16.00 ble deres nøkkelkort og PC-adgang stengt. De hadde ikke tidligere fått noen signaler om at de hadde gjort en dårlig jobb, og sjokket var derfor stort. Deres nærmeste overordnede hadde ikke blitt rådspurt før de fikk avskjed på grått papir. Etter at presset fra organisasjonene ble sterkt trakk selskapet oppsigelsene tilbake.

Alvorlige helikopterulykker

Støtteerklæringene fra alle organisasjonene var sterke, og Antonsen kunne fortelle om et enormt antall støtteerklæringer innad og utad i selskapet. Alle arbeidstakerorganisasjonene i Nordsjøen står samlet mot forsøkene på knusing av egne ansatte, uklare eierskapsforhold og følgene dette kan få for sikkerheten i helikoptertransporten. Norge fremheves for sitt fokus på sikkerhet, men i nær fortid har både Skottland og Canada hatt alvorlige helikopterulykker.

Norske samarbeidsmodeller trues

– Det er mye som foregår i kulissene i selskapet, og mange har rett og slett fått utilslørte trusler fra internasjonale kontorer i selskapet. Den norske ledelsen jobber på oppdrag fra utlendinger som må lære seg å innrette seg norsk kultur og norske samarbeidsmodeller i arbeidslivet. I Norge skal arbeidsgivere, arbeidstakere og myndigheter samarbeide til beste for nasjonen, ble det fremhevet fra talerstolen.

Alle organisasjoner står samlet

Forbundssekretær for Ledernes region Vest, Norvald P. Holte, og forbundsleder i Lederne, Jan Olav Brekke, understrekte hvor unikt det var at organisasjonene står samlet i denne saken.

– Vi har knapt tidligere opplevd en så ufin behandling av ansatte som i denne saken, som sterkt fremstår som fagforeningsknusing. Det er godt å konstatere at vi ikke står alene. Saken avslører en negativ kultur og manglende respekt for spillereglene i norsk arbeidsliv. Dette må vi sette foten ned for nå. Vi har ikke behov for selskaper som ikke respekterer norske arbeidslivsregler, poengterte Brekke og Holte.

– At CHC Norway har klart å mobilisere så mange gode organisasjonsfolk er godt gjort. Vi står samlet nå, og vil forhåpentligvis gjøre det stadig oftere, poengterte Torbjørn Teigland, leder i organisasjonsavdelingen til IndustriEnergi.

– De gamle norske helikopterselskapene er fjernet og erstattet av utenlandske filialselskap. Inntjening er eneste mål, og jeg frykter at de har liten eller ingen interesse i å investere i norsk helikoptersikkerhet, sa Roy Erling Furre, andre nestleder i SAFE.

Krevende eierstruktur

De ansatte i selskaper som CHC Norway og datterselskapet Heli One sørger hver dag for at oljearbeidere fraktes trygt til og fra plattformer langt til havs.

Situasjonen i CHC Norway og Heli One har tilspisset seg etter at det amerikanske private investeringsselskapet First Reserve Corporation kjøpte kanadiske CHC Helicopter Corp. i februar i fjor. Det siste året har det vært flere utskiftninger i ledelsen. Det er krevende å få oversikt over hvem som er eiere, og disse har ikke vært interessert i å ha dialog med ansatte eller diskutere sikkerheten.

Sikkerhet eller dagbøter viktigst?

I tillegg til oppsigelsessakene har det de siste ukene kommet frem at en vedlikeholdssjef i CHC Norway skal ha tatt flere snarveier for å få et helikopter i lufta.

Etter to turer offshore ble helikopteret satt på bakken. Dersom selskapet ikke får helikoptre i lufta til avtalt tid, vanker det dagbøter. Sokkelarbeidere er derfor bekymret for at det å få maskinene i lufta til rett tid får høyere prestisje enn sikkerheten.

Organisasjonene i CHC Norway sendte et felles brev til ledelsen i CHC der det heter at "Det er med dyp uro og bekymring ansatte [...] opplever at selskapets ledelse i økende grad velger å utfordre samarbeidslinjen nedfelt i arbeidsmiljøloven, hovedavtalen og egne retningslinjer i selskapets personalhåndbok. Det at bedriften kaller inn to tillitsvalgte fra samme forening til oppsigelsesmøte uten fremleggelse av saklig begrunnelse, oppleves som forsøk på fagforeningsknusing fra ledelsens side", heter det i brevet fra fagorganisasjonene.

Annonse
Annonse