JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postkom med Bellona for miljøet

Postkom har tatt sine første, små skritt i retning av en miljø- og klimapolitikk. De kan ende i et krav om at Posten skal kjøre fossilfritt om noen år.

may.berg@lomedia.no

Postkom har, som det ble sagt på konferansen, startet på en reise som ikke har en ende.

Reisefølge er miljøorganisasjonen Bellona, som har lange tradisjoner i å samarbeide med næringsliv og fagforeninger, og som nå skal gi Postkom en startdytt.

Bellona var godt representert på konferansen med nestleder Marius Holm og styreleder Olaf Brastad.

Postkom utpekte klima og miljø som et prioritert område i prinsipprogrammet som ble vedtatt på landsmøtet i fjor. I handlingsprogrammet for 2009 står det at Postkom skal "påvirke bedriftene vi organiserer i til å igangsette konkrete miljøtiltak."

Forbundet har blinket ut tre satsingsområder: Transport, energitiltak og avfallshåndtering. Det er de samme satsingsområdene som Posten har utpekt, men Posten har ett i tillegg – innkjøp.

– Tillitsvalgte blir mer og mer bevisst på at også fagbevegelsen må ta ansvar for klima- og miljøspørsmål. LOs klimastrategiske plan er et viktig bidrag i så måte. Vi må få klima og miljø inn i hovedavtaler og overenskomster, og vi må øke kunnskapen om dette temaet blant våre tillitsvalgte, sier forbundssekretær i Postkom, Bjørg Vatnedalen, Postkoms grønne general.

Redusere CO2-utslipp.

Postkom har utpekt arbeidet med å redusere CO2-utslippene som en hovedoppgave. På konferansen startet man diskusjonen om hvordan forbundet kan bidra til at Posten-konsernet blir mer bærekraftig.

Posten har satt seg som mål å redusere CO2-utslippene med 10 prosent innen 2011. Innen 2015 skal CO2-utslippene tilknyttet postleveranse i større byer reduseres, uten at Posten her har satt seg et konkret mål.

Sverige går foran. Posten-konsernet kan med fordel lære av datterselskapet Bring Express i Sverige. I Oslo går 13 lastebiler på 100 prosent biodrivstoff. Bring Sverige har 22 biogassdrevne lastebiler, og 20 nye er bestilt.

Cathrine Løfquist, miljøansvarlig på Bring Express i Sverige, kunne fortelle at miljø står høyt på agendaen i svenske bedrifter. Årsaken er at kundene stille strenge miljøkrav. Og Bring er den bedriften som har den største biogassbilparken.

Løfquist kunne fortelle at 138.000 svenske biler kjører på drivstoffet E85, som består av 85 prosent etanol og 15 prosent bensin.

– I Sverige tror vi at Norge er miljøeksperter, dere som har Gro Harlem Brundtland og har oppfunnet begrepet bærekraftig utvikling. Men jeg har oppdaget at det ikke stemmer, sa Løfquist, som for øvrig tok imot Posten Norges arbeidsmiljøpris i fjor på vegne av Bring Express.

Fagsjef for miljø i Posten, Odd Olaf Schei orienterte om Posten-konsernets miljøstrategi. Schei fortalte at de store kundene har begynte å stille krav til sine leverandører også i Norge.

Utfordringene i transportsektoren dreier seg ifølge Schei, blant annet om kjøretøyteknologi, pris og tilgjengelighet på drivstoff.

Vokser mest. Ifølge Marius Holm fra Bellona er transport ikke bare en av de største utslippssektorene, men også den som vokser mest.

– Utslippene følger velstandsutviklingen som en skygge. Veitransporten står for 10 prosent av de globale klimagassutslippene, sa Bellonas nestleder.

Holm viste til Bellonas egen klimamelding fra mai i år. Her lanseres utfordringen om at verden må kutte utslippene med 85 prosent innen 40 år. Forbruket derimot, peker i retning av en fordobling i samme tidsperiode. Bellona mener at Norges klimamål må være at vi skal være et nullutslippssamfunn i 2040. Da må i så fall Norge trappe opp innsatsen betraktelig.

Bellona mener at 10 prosent av bilparken bør være elbiler i 2020. Bøygen er å få bilprodusentene til å satse på utvikling. Ifølge miljøorganisasjonen, kunne post- og logistikkbransjen gi et viktig klimabidrag ved å gå sammen om å bestille en flåte av småvarebiler. Det ville gi produsentene økonomisk ryggrad til å ta et løft.

Anne Beth Skrede i LOs miljøpolitiske avdeling orienterte om LOs klimastrategiske plan. En av utfordringene til LO, ifølge Skrede, blir å få klimaspørsmålet inn i avtaler og overenskomster.

– Vi kan arbeidsliv og vet mye om hvordan løse ting lokalt. Kanskje det er her vi skal ha vår hovedoppgave, sa Skrede.

Fossilfritt i 2015?

Styrelederen i Bellona mener fagbevegelsen er en politisk kraft som det er viktig å mobilisere i miljøkampen, og han har stor tro på Postkoms innflytelse på bedriften. Brastad påpeker at eksemplet fra Sverige viser at Posten har et forbedringspotensial.

– Posten har gjennom årene vist at bedriften har stor omstillingsevne. Nå må denne evnen brukes til en innsats for miljø og klima, ved å sørge for at brev- og pakkeombæring skjer på en bærekraftig måte. En stor aktør som sier at nå vil vi endre oss, kan bidra til å endre verden, sier Brastad til Posthornet.

Brastad kastet et konkret forslag inn i debatten:

– Hva med å ta et standpunkt om at det skal være slutt på fossilt brennstoff i Posten og Bring innen 2015? Eller at 80 prosent av brennstoffet skal være fornybart?

Ideen fant øyeblikkelig grobunn blant konferansedeltakerne og vil bli tatt med i det videre arbeidet.

Annonse
Annonse