Postkom med Bellona for miljøet
Postkom har tatt sine første, små skritt i retning av en miljø- og klimapolitikk. De kan ende i et krav om at Posten skal kjøre fossilfritt om noen år.
may.berg@lomedia.no
Postkom har, som det ble sagt på konferansen, startet på en reise som ikke har en ende.
Reisefølge er miljøorganisasjonen Bellona, som har lange tradisjoner i å samarbeide med næringsliv og fagforeninger, og som nå skal gi Postkom en startdytt.
Bellona var godt representert på konferansen med nestleder Marius Holm og styreleder Olaf Brastad.
Postkom utpekte klima og miljø som et prioritert område i prinsipprogrammet som ble vedtatt på landsmøtet i fjor. I handlingsprogrammet for 2009 står det at Postkom skal "påvirke bedriftene vi organiserer i til å igangsette konkrete miljøtiltak."
Forbundet har blinket ut tre satsingsområder: Transport, energitiltak og avfallshåndtering. Det er de samme satsingsområdene som Posten har utpekt, men Posten har ett i tillegg – innkjøp.
– Tillitsvalgte blir mer og mer bevisst på at også fagbevegelsen må ta ansvar for klima- og miljøspørsmål. LOs klimastrategiske plan er et viktig bidrag i så måte. Vi må få klima og miljø inn i hovedavtaler og overenskomster, og vi må øke kunnskapen om dette temaet blant våre tillitsvalgte, sier forbundssekretær i Postkom, Bjørg Vatnedalen, Postkoms grønne general.
Redusere CO2-utslipp.
Postkom har utpekt arbeidet med å redusere CO2-utslippene som en hovedoppgave. På konferansen startet man diskusjonen om hvordan forbundet kan bidra til at Posten-konsernet blir mer bærekraftig.
Posten har satt seg som mål å redusere CO2-utslippene med 10 prosent innen 2011. Innen 2015 skal CO2-utslippene tilknyttet postleveranse i større byer reduseres, uten at Posten her har satt seg et konkret mål.
Sverige går foran. Posten-konsernet kan med fordel lære av datterselskapet Bring Express i Sverige. I Oslo går 13 lastebiler på 100 prosent biodrivstoff. Bring Sverige har 22 biogassdrevne lastebiler, og 20 nye er bestilt.
Cathrine Løfquist, miljøansvarlig på Bring Express i Sverige, kunne fortelle at miljø står høyt på agendaen i svenske bedrifter. Årsaken er at kundene stille strenge miljøkrav. Og Bring er den bedriften som har den største biogassbilparken.
Løfquist kunne fortelle at 138.000 svenske biler kjører på drivstoffet E85, som består av 85 prosent etanol og 15 prosent bensin.
– I Sverige tror vi at Norge er miljøeksperter, dere som har Gro Harlem Brundtland og har oppfunnet begrepet bærekraftig utvikling. Men jeg har oppdaget at det ikke stemmer, sa Løfquist, som for øvrig tok imot Posten Norges arbeidsmiljøpris i fjor på vegne av Bring Express.
Fagsjef for miljø i Posten, Odd Olaf Schei orienterte om Posten-konsernets miljøstrategi. Schei fortalte at de store kundene har begynte å stille krav til sine leverandører også i Norge.
Utfordringene i transportsektoren dreier seg ifølge Schei, blant annet om kjøretøyteknologi, pris og tilgjengelighet på drivstoff.
Vokser mest. Ifølge Marius Holm fra Bellona er transport ikke bare en av de største utslippssektorene, men også den som vokser mest.
– Utslippene følger velstandsutviklingen som en skygge. Veitransporten står for 10 prosent av de globale klimagassutslippene, sa Bellonas nestleder.
Holm viste til Bellonas egen klimamelding fra mai i år. Her lanseres utfordringen om at verden må kutte utslippene med 85 prosent innen 40 år. Forbruket derimot, peker i retning av en fordobling i samme tidsperiode. Bellona mener at Norges klimamål må være at vi skal være et nullutslippssamfunn i 2040. Da må i så fall Norge trappe opp innsatsen betraktelig.
Bellona mener at 10 prosent av bilparken bør være elbiler i 2020. Bøygen er å få bilprodusentene til å satse på utvikling. Ifølge miljøorganisasjonen, kunne post- og logistikkbransjen gi et viktig klimabidrag ved å gå sammen om å bestille en flåte av småvarebiler. Det ville gi produsentene økonomisk ryggrad til å ta et løft.
Anne Beth Skrede i LOs miljøpolitiske avdeling orienterte om LOs klimastrategiske plan. En av utfordringene til LO, ifølge Skrede, blir å få klimaspørsmålet inn i avtaler og overenskomster.
– Vi kan arbeidsliv og vet mye om hvordan løse ting lokalt. Kanskje det er her vi skal ha vår hovedoppgave, sa Skrede.
Fossilfritt i 2015?
Styrelederen i Bellona mener fagbevegelsen er en politisk kraft som det er viktig å mobilisere i miljøkampen, og han har stor tro på Postkoms innflytelse på bedriften. Brastad påpeker at eksemplet fra Sverige viser at Posten har et forbedringspotensial.
– Posten har gjennom årene vist at bedriften har stor omstillingsevne. Nå må denne evnen brukes til en innsats for miljø og klima, ved å sørge for at brev- og pakkeombæring skjer på en bærekraftig måte. En stor aktør som sier at nå vil vi endre oss, kan bidra til å endre verden, sier Brastad til Posthornet.
Brastad kastet et konkret forslag inn i debatten:
– Hva med å ta et standpunkt om at det skal være slutt på fossilt brennstoff i Posten og Bring innen 2015? Eller at 80 prosent av brennstoffet skal være fornybart?
Ideen fant øyeblikkelig grobunn blant konferansedeltakerne og vil bli tatt med i det videre arbeidet.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin