JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåfører på sultelønn

Når Volvos lastebiler ruller ut fra fabrikken og skal kjøres til kundene, sitter bulgarske sjåfører bak rattet, ansatt i et delvis norskeid bemanningsforetak. Lønna? Tusen kroner i måneden, pluss 35 euro per dag i matpenger.

Det er den svenske LO-Tidningen som forteller historien om hvordan Volvo har fått ned kostnadene ved å kjøre lastebilene fra fabrikken i Gøteborg til kunder i Norge, Sverige og Danmark.

– Ingen ønsker å leve et slikt liv. Vi har familier. Derfor er vi nødt til å reise bort for å jobbe, sier sjåførene når LO-Tidningens reporter treffer dem utenfor boligkvarteret deres i Ruskvädersgatan i Gøteborg.

Sparer matpenger til familien

Det som likevel gjør jobbene interessante for bulgarerne er matpengene på 35 euro om dagen. Det utgjør vel 8.000 norske kroner i måneden og er mer enn de tjener i hjemlandet.

– Vi var ikke arbeidsløse i Bulgara, men matpengene gjør at det lønner seg å jobbe her. Vi kan få penger til overs til familene våre, forteller de.

Måten de får penger til overs på er ved å sky veikroer og restauranter.

– Vi leter etter de billigste matbutikkene. Om kvelden forbereder vi maten til neste dag. Vi stopper langs veien og spiser. Det blir for det meste kald mat, forteller bulgarerne.

LES MER: Les hele reportasjen hos LO-Tidningen

Lange arbeidsøkter

Sjåførene forteller om 12 – 14 timer lange arbeidsdager og opptil 30 arbeidsdager i måneden. Med halvannen til tre måneders mellomrom får de dra hjem i en til to uker. Arbeidsgiveren betaler reiseutgiftene.

Slik ble kostnadene kuttet

LO-Tidningen har også rullet opp hele historien om hvordan Volvo fikk ned kostnadene med transport av bilene:

– Fram til 2005 besørget Volvos egne ansatte transporten. Da ble transportjobben overtatt av tyske Terra Spedition, tross protester fra verkstedklubben. Terra Spedition rekrutterte sjåfører fra det østlige Tyskland.

– Under trusler om blokade ble Terra Spedition presset til å undertegne tariffavtale.

– I 2009 nedla Terra sin svenske filial og kjøreoppdraget for Volvo ble overført til et svensk datterselskap, Terra Transport Skadinavia AB. Dette selskapet inngikk aldri noen tariffavtale. Nå gikk man over til å benytte bulgarske sjåfører i stedet for tyske.

– Foran en ny anbudsrunde i fjor ble nok et selskap stiftet; Olsen & Terra Transport Skandinavia AS. Selskapet eies av tyske Terra Holding og norske Helge R. Olsen & Sønn med 50 % hver. Selskapet har kontoradresse i Oslo og norske Helge Erik Olsen er både styreleder og daglig leder.

– Olsen & Terra vant konkurransen om kjøring av Volvos lastebiler for 2010 og 2011. Selskapet har fortsatt å bruke bulgarske sjåfører som er ansatt i et bulgarsk bemanningsforetak, eid av Olsen & Terra.

– Den eneste strekningen der Volvos egne ansatte fortsatt tar seg av kjøringen er Gøteborg-Uddevalla.

Annonse
Annonse