JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Useriøst om lærernes arbeidstid

– Undersøkelsen om ungdomsskolelærernes arbeidstid er useriøs og gir et galt bilde av arbeidstiden i skoleverket, fastslår Stein Grøtting, leder i Skolenes Landsforbund (SL).

Derimot kom undersøkelsen som en gavepakke til KS (kommunenes arbeidsgiverforening). Den ble kjent samtidig med at forhandlingene om ny arbeidstid for undervisningspersonalet ble innledet.

Lærerne jobber for lite?

Kommunal Rapport presenterer deler av rapporten under tittelen ”lærerne jobber alt for lite” og skriver i ingressen at ”ungdomsskolelærerne skulker store deler av arbeidstiden. I snitt jobber de snaut 37 timer i en vanlig skoleuke, mens de får betalt for 43”. Kommunal Rapports kilde er en OECD-rapport.

– Det kan oppfattes som en gave hvis KS har mage til å bruke den i forhandlingene, men det er heller tvilsomt, sier Stein Grøtting.

Provoserende og useriøst

Lederen av LO-forbundet Skolenes Landsforbund karakteriserer oppslaget som provoserende og forskningen som useriøs.

Har SL andre tall som viser det motsatte?

–Vi har regnet på det og kommet fram til en arbeidsuke på noe i overkant av 43 timer i uka. Undersøkelsen til OECD gir ikke svar på hvor mye tid lærerne bruker til forberedelse, evaluering og kontakt med elever og foresatte.

Beskriver ikke virkeligheten

Hvordan begrunner du anklagen om useriøsitet?

–Spredningen av svarene er så stor at spørsmålene må ha blitt oppfattet vidt forskjellig. Vi finner registreringen lite pålitelig. En slik undersøkelse må jo beskrive virkeligheten slik den er. Det den viser er blant annet den tida lærere i ulike land tilbringer i klasserommet, altså forskjellen i antall timer til undervisning for lærere i Norge og lærere i Hong Kong. Det kan jo være interessant nok.

Behov for ny avtale

– Er tid til undervisning, elevkontakt eller forberedelser som vil står sentralt i kommende forhandlinger?

–Jeg er lite lysten til å konkretisere kravene til SL på nåværende tidspunkt. Partene har hatt et møte, og meningen er at vi skal forhandle ut denne måneden. Det alle partene er enige om, er behovet for en gjennomgang av nåværende arbeidstidsbestemmelsene for skoleverket. Denne avtalen har vart i fire år.

Spiser av lærernes tid

– Spørsmålet kan stilles på denne måten: Hva er lærerne mest opptatt av?

– At de får anledning til å bruke arbeidstida til det som er viktig, til undervisningen. Den vil vi ha ytterligere skjermet. Andre oppgaver spiser av tida, som økt krav til dokumentasjon. Men lærerne er også opptatt av å ha tid til forberedelser, evaluering og kontakt med elever og foresatt.

Endringer i bestemmelsene om leseplikt?

– Ingen av partene har signalisert ønsker om endringer av disse bestemmelsene. Lærerne er mer opptatt av mer tid til

Mindre bundet til skolen

Skal lærerne fortsatt være bundet til å være en viss tid på skolen?

– Vi synes ikke det er spesielt viktig å være fysisk til stede når elevene har gått hjem. Med andre ord er lærere i likhet med andre arbeidstakere opptatt av at arbeid nødvendigvis ikke må utføres fra pulten på arbeidsplassen, men kan utføres også fra andre steder, altså mer ubundet tid til egen disposisjon, svarer Stein Grøtting.

Forhandlingene fortsetter

Forhandlingene startet 7. Oktober, der partene la fram krav og tilbud. Nytt forhandlingsmøte er berammet til 12. Oktober. Det er avtalt ytterligere to forhandlingsmøter i løpet av denne måneden.

KS melder at dersom partene ikke kommer til enighet om ny særavtale, kan saken bringes inn i vårens hovedtariffoppgjør.

Annonse

Flere saker

Annonse