JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanealliansen: – På stedet hvil

Jernbanen blir nevnt som en av de store budsjettvinnerne, men daglig leder i Jernbanealliansen, Tore Killingland, vil ikke sprette champagnen.

Regjeringen bevilger drøyt 10 milliarder kroner til jernbaneformål, en økning på 1,34 milliarder kroner sammenlignet med 2009.

– Det er klart vi er fornøyde, men med konkurransesituasjonen jernbanen har med gods på vei, ser vi at vi blir stående på stedet hvil, sier daglig leder Tore Killingland i Jernbanealliansen til Magasinet Aktuell.

Jernbanealliansen ønsker mer gods fra vei til bane, som vil gi store miljøgevinster og trafikksikkerhetsforbedringer.

Regjeringen bevilger drøyt 14 milliarder kroner til vei, en økning på 2,64 milliarder kroner.

– Selv om det er tidenes løft for dobbeltspor, skal det samtidig satses mye på firefelts motorvei, sier Killingland.

Jernbaneinvesteringene i budsjettet for 2010 har kun en oppfølgingsgrad på 82,4 prosent av Nasjonal transportplan 2010-2019 (NTP).

At tallet ikke er høyere, skyldes blant annet at nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er i en startfase.

Anleggingsinvesteringene kommer, ifølge regjeringen, lenger ut i perioden.

Tore Killingland mener det viser litt av problemet med regjeringens satsing på jernbane.

– Det blir ineffektivt fordi Finansdepartementet vil ikke miste kontroll over de årlige budsjettene. Ta for eksempel strekningen Oslo-Lysaker, hvor man tar litt av gangen. Det blir dyrere og tar lengre tid enn om man bygger alt med en gang. Veiprosjekter har et finansieringsalternativ gjennom bompenger. Det har ikke jernbanen, sier Killingland.

– Hva forventer dere av regjeringen fremover?

– Da Gardermoen ble bygget, fikk de statslån, mens jernbanen må stå med lua i hånda ved hvert statsbudsjett. Vi forventer at jernbanen får minst like gode betingelser som fly, fastslår Killingland.

Samarbeid mellom bransje-, fag-, miljø- og trafikksikkerhetsorganisasjoner i Norge

Disse er medlemmer i Jernbanealliansen: Arbeidsgiverforeningen Spekter, Framtiden i våre hender, Landsorganisasjonen i Norge, LO Stat, Natur og Ungdom, Norges Naturvernforbund, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Næringslivets Hovedorganisasjon, Transportbrukernes Fellesorganisasjon og Trygg Trafikk

Annonse
Annonse

Samarbeid mellom bransje-, fag-, miljø- og trafikksikkerhetsorganisasjoner i Norge

Disse er medlemmer i Jernbanealliansen: Arbeidsgiverforeningen Spekter, Framtiden i våre hender, Landsorganisasjonen i Norge, LO Stat, Natur og Ungdom, Norges Naturvernforbund, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Næringslivets Hovedorganisasjon, Transportbrukernes Fellesorganisasjon og Trygg Trafikk