JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneforbundet: – Et godt budsjett

Regjeringen foreslår i overkant av ti milliarder til jernbanen. Både investeringer og vedlikehold øker. Satsingen på godstrafikken fortsetter.

Økningen er på 1,34 milliarder kroner, litt over 15 prosent sammenliknet med 2009.

– Et veldig bra budsjett, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Forslaget til investeringer i infrastrukturen er på nesten fire milliarder kroner, en økning på 23 prosent i forhold til 2009. Neste år ligger investeringene på 82,4 prosent av Nasjonal transportplan.

– En årsak til at prosenten ikke blir høyere, er at dobbeltsporet Oslo–Ski er i planleggingsfasen. Her må bevilgningene øke når selve byggingen kommer i gang fra 2011, sier Brunborg.

Kritisk.

Dobbeltsporet Bergen–Fløen og prosjektet med fjernstyring av Nordlandsbanen mellom Mosjøen og Bodø er avhengig av å få ferdigstilt signalanleggene. En utfordring for Jernbaneverket er å få tak i fagfolk.

Mangel på ansatte er en stor bekymring. De store prosjektene er avhengig tilstrekkelig kompetanse på dette fagområdet. Jernbaneverket må samle ressursene og sette dem inn der det er nødvendig. Nå er de spredt på forskjellige avdelinger, sier Brunborg.

Oppdateringer.

Regjeringen setter også av 80 millioner for å forbedre informasjonen til de reisende, først og fremst på sentrale stasjoner i InterCity-triangelet.

– Dette er nødvendig og positivt. Når utbyggingen fortsetter kan det føre til forsinkelser og innstilte tog, og da må Jernbaneverket tilby bedre informasjon til publikum, mener Brunborg.

Godstransport.

Neste år kommer en ny ordning med tilskudd til utbygging av private sidespor. Målet er å få mer gods fra vei til bane.

– Da er det uheldig at ledelsen i CargoNet har brukt siste måned til å fortelle av den vil avvikle forbindelsene til Åndalsnes og Gøteborg. Dette er jo stikk i strid med ønskene fra politisk hold. Nå ser det ut til at de revurderer begge strekningene, og vi får håpe de leser budsjettet, sier forbundslederen.

Han vurderer å ta opp mulige tiltak med Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

– CargoNet skal tjene penger på alle strekningene, det er en forutsetning. Vi skjønner at det er fordyrende når Raumabanen ikke er elektrifisert, og togene må skifte lokomotiv på Dombås. En mulighet kan være å gå inn med grønne sertifikater, eventuelt kan det diskuteres å gi kompensasjon for transportører som velger bane framfor vei.

God uttelling.

En økning på 18,5 prosent for Jernbaneverket og 15 prosent for jernbanen totalt er meget bra, mener NJF.

– Forslaget for neste år utgjør 180 prosent av 2005-budsjettet, som var det siste Bondevik-regjeringen la fram. Dette er en formidabel økning, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse