JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vil bedre arbeidsforholdene på Alnabru

Terminalarbeider Knut Larsen synes det er positivt at regjeringen satser på tog og storstilt utbygging av godsterminalen på Alnabru.

Da samferdselsminister Liv Signe Navarsete skulle presentere statsbudsjettet, inviterte hun pressen til CargoNets godsterminal på Alnabru. Det var ikke tilfeldig. Terminalen, som er Norges knutepunkt for godstrafikk, skal nemlig utvides.

– Vi overfører mer og mer gods til spor og bane, og vi har mål om å overføre enda mer. Alnabru er et viktig sentrum, og vi satser tungt på utviding av terminalen. Vi har et mål om å doble kapasiteten på Alnabru i sammenheng med Nasjonal transportplan, kunne Navarsete fortelle pressen i terminalbygget i Groruddalen.

At jernbane er en av vinnerne i statsbudsjettet, er det mange som setter pris på. Ikke bare togpassasjerer, men også de som jobber med godstrafikk på skinner.

Regjeringen har nå satt av penger til planleggingen av Alnabru-utbyggingen, og samferdselsministeren kunne love at det blir satset på utbyggingsstart i 2011. Det er søt musikk i ørene til terminalarbeider Knut Larsen ved CargoNet.

– At det planlegges utbygging av terminalen, er jeg kjempefornøyd med. Det vil bedre arbeidsforholdene, sier Larsen, som er medlem i Norsk Jernbaneforbund.

Selv om han på ingen måte vil klage over dagens arbeidsforhold, legger han ikke skjul på at mer plass er ønskelig.

Han vil mer enn gjerne ta imot flere tog på Alnabru.

CargoNets godstog frakter trailere, vekselbeholdere og containere i et nettverk av godsterminaler i Norge, Sverige, og mellom Skandinavia og kontinentet. I Norge er det Alnabru som er den store sentralen.

– Det går ganske bra nå, men den dagen det blir bygd ut kan vi håndtere mer gods. Jernbanenettet begynner å bli ganske sprengt, så skal vi ha flere tog må vi ha mer kapasitet, sier terminalarbeideren.

Han er klar på at tog er fremtiden.

– Det har jo selvfølgelig mye med miljøet å gjøre, og dessuten blir det mindre biltrafikk rundt her, sier han.

Annonse
Annonse