JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ikke bare premier i lukene

Forbrukerombudet advarer mot julekalendere med spam og telefonselgere i lukene.

runar.norstad@anb.no

Lar du deg lokke av julekalendere, konkurranser og undersøkelser på Facebook og andre nettsteder? Vær på vakt, råder Forbrukerombudet.

«Delta i vår julekalender – vinn flotte premier», «Vinn en iPhone!», «Svar på fem enkle spørsmål og få gratis gave». Høres det kjent ut? Forbrukerombudet minner om at «premien» ofte er spam i innboksen eller en «gave» du må betale dyrt for.

Mange næringsdrivende har også lansert julekalenderkonkurranser hvor du kan vinne premier hver eneste dag i tiden fram mot jul.

– Husk at næringsdrivende først og fremst arrangerer konkurransen eller spørreundersøkelsen for å tjene penger. Du bør derfor sette deg nøye inn i hvilke betingelser du godtar ved å være med på konkurransen, oppfordrer fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

– Les også: Mobilene du bør kjøpe til jul

Det myldrer av konkurranser og undersøkelser på internett hvor du blant annet kan vinne en iPhone, familiens forbruk av julemat eller en reise for deg og din kjære.

– Selv om det framstår som gratis å delta i konkurransene, må du ofte betale med noe annet – kontaktopplysningene dine. Tilgang til forbrukeres kontaktopplysninger og konto på sosiale medier er svært verdifullt for de næringsdrivende, fordi de da kan bruke informasjonen til å sende ut målrettet markedsføring, sier Petter Ravne Bugten.

– Dersom du for eksempel må «like» et selskap på Facebook for å delta i en konkurranse, betyr dette at du gir selskapet mulighet til å sende deg markedsføring gjennom oppdateringer på Facebook, fortsetter Ravne Bugten.

Mange næringsdrivende bruker konkurranser på internett til å lage store databaser med forbrukeres kontaktopplysninger, opplyser Forbrukerombudet.

Kontaktopplysningene blir deretter brukt til å sende ut markedsføring for den næringsdrivende selv, eller selges til andre næringsdrivende som ønsker å drive markedsføring.

– Les også: Juleshopping for 50 milliarder

Mange konkurranser og spørreundersøkelser brukes til å selge ulike varer og tjenester. Ofte fremstilles dette som at du kan få en uforpliktende vareprøve ved å svare på noen spørsmål, mens du i realiteten inngår et abonnement på varen eller tjenesten.

– Det er både villedende markedsføring og såkalt negativt salg når forbrukerne tror de skal få en gratis uforpliktende vareprøve, men isteden får et abonnement som koster penger, sier Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

– Les også: Bekymret for julekreditt

Petter Ravne Bugten sier de får mange klager fra forbrukere som har deltatt i konkurranser og deretter mottatt store mengder uønsket e-post fra flere ulike avsendere.

– Mange blir også oppringt av telefonselgere til tross for at de er reservert mot dette. Når kontaktopplysningene selges og deles mellom flere næringsdrivende, blir det svært vanskelig for forbrukerne å gjenvinne kontrollen over opplysningene.

Markedsføringsloven setter et klart forbud mot at næringsdrivende ringer forbrukere som har reservert seg mot dette i Brønnøysundregisteret. Likeledes er det forbudt å sende reklamemeldinger på e-post og SMS til forbrukere som ikke har gitt sitt samtykke til dette.

– Dersom du likevel ønsker å delta i konkurranser og spørreundersøkelser på internett, er et tips å opprette en egen e-postadresse som du bruker når du registrerer deg. Da unngår du at reklamemeldinger blandes sammen med dine personlige meldinger, råder fagdirektøren. (ANB)

Les vilkår og betingelser nøye før du krysser av for at du aksepterer dem

Undersøk hvem som egentlig står bak konkurransen

Forutsetter deltakelse at du blir kontaktet med tilbud fra den næringsdrivende eller samarbeidspartnere?

Vær på vakt dersom du må gi fra deg mye informasjon om deg selv for å delta

Husk: Selv om du har rett til å trekke tilbake et samtykke til å motta markedsføring, er ikke dette bestandig så lett i praksis. Opplysningene kan være spredt til mange forskjellige avsendere (Kilde: Forbrukerombudet) (ANB)

Annonse
Annonse

Undersøk hvem som egentlig står bak konkurransen

Forutsetter deltakelse at du blir kontaktet med tilbud fra den næringsdrivende eller samarbeidspartnere?

Vær på vakt dersom du må gi fra deg mye informasjon om deg selv for å delta

Husk: Selv om du har rett til å trekke tilbake et samtykke til å motta markedsføring, er ikke dette bestandig så lett i praksis. Opplysningene kan være spredt til mange forskjellige avsendere (Kilde: Forbrukerombudet) (ANB)