JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bunnsolide LO

Landsorganisasjonen står sterkt i befolkningen og tåler en trøkk. – LO reiste seg overraskende fort etter Valla/Yssen-striden, mener Linn Sørensen i Synovate.

stig.christensen@lomedia.no

Sørensen jobber på avdeling for politikk og samfunn i Synovate og er ansvarlig for en undersøkelse om organisasjoners omdømme, som ble omtalt i Aftenposten lørdag under tittelen «Roar Flåthen løfter LO». Linn Sørensen bekrefter at leder og lederstil spiller inn.

Sindig og fornuftig – Roar Flåthens lederstil har betydning. Det er grunn til å tro at folk oppfatter han som en sindig og fornuftig leder. Sørensen er overrasket over at LO ikke gikk mer tilbake i omdømme etter Valla/Yssen-striden. I årene før denne striden fikk LO en uttelling på 46 – 47 prosent innen kategorien «godt inntrykk», mens man falt til 37 prosent i 2007, året da Valla gikk av som LO-leder. Nå i 2009, er tallet 56 prosent, som er en økning på 50 prosent i forhold til 2007.

LO er en stor og tung organisasjon med stor bredde i virksomheten.

– Det viser seg at folk evnet å se mer enn bare striden mellom Valla og Yssen når denne pågikk, påpeker Sørensen.

Vært seg selv

På spørsmål om hva Flåthens lederstil har betydd for den positive utviklingen, svarer LO-lederen slik til Aftenposten: «Etter det vi har vært igjennom de siste årene, så er fremgangen hyggelig og et uttrykk for at det arbeidet vi gjør blir verdsatt av mange. Det står tusenvis av ansatte og tillitsvalgte bak, som skal ha sin del av æren for dette. Selv har jeg ikke gjort noe for å tekkes noen, sier han.»

Slår NHO

I 2007 lå NHO foran LO i omdømme, med 41 mot 37 prosent når man slår sammen kategoriene «meget godt inntrykk» og «ganske godt inntrykk». Nå ligger LO elleve prosentpoeng foran. Men Sørensen understreker at det er mer enn lederens egenskaper som virker inn.

Gjennomslag og samfunnsansvar

– LO scoret svært høyt på gjennomslagsevne, nemlig 66 prosent. Regjeringen har jo fattet en del vedtak som er helt i tråd med LOs synspunkter og LO oppfattes derfor som en organisasjon med stor gjennomslagskraft, mener Sørensen. På dette punktet fikk NHO 41 prosent .

I tillegg til gjennomsalgsevne får LO stor kreditt for å ta samfunnsansvar. Nærmere 60 prosent har nå et godt totalinntrykk av Landsorganisasjonen.

En av flere

Øivind T. Hansen, nestleder i LOs informasjonsavdeling, sier til LO-Aktuelt at tendensen i Synovates undersøkelse bekreftes av andre undersøkelser. Selv har LO engasjert Opinion til å foreta undersøkelser blant LOs medlemmer. Fra å ha ligget på mellom 60 og 70 prosent som svarer at de har stor eller ganske stor tiltro til LO, viser en undersøkelse fra juni at åtte av ti kommer i denne kategorien.

Hansen mener dette kommer av at LO leverer politiske resultater, samtidig som organisasjonen har stort gjennomslag når det gjelder lønns- og arbeidsforhold.

– LO i Norge har en sterk stilling, både når vi sammenlikner med resten av Europa, men også i nordisk sammenheng, mener Øivind T. Hansen.

– Vi har godt samarbeid med regjeringen, vi har levert resultater i forhold til AFP, og vi forsvarer faglige rettigheter. Vi flytter rett og slett posisjoner, noe folk merker seg, mener Hansen.

Annonse
Annonse