JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Misfornøyde renholdere

Under halvparten av renholdsarbeidere på hotell er fornøyd med jobben. Det er færre enn andre hotellansatte.

harald.henmo@lomedia.no

Misnøyen kommer fram i en spørreundersøkelse gjennomført av fire arbeidslivsforskere, og publisert i tidsskriftet Søkelys på arbeidslivet.

– Dette overrasker meg ikke, sier Birgit Tandberg, leder for Oslo Hotell- og Restaurantarbeiderforening, til Magasinett.org.

– De siste ti årene er antallet overnattinger som skal produseres per ansatt på hotellet fordoblet. I tillegg er mye av jobben overdratt til bemanningsbyråer.

Mindre sosialt

Nettopp bemanningsbyråene er viktig i undersøkelsen. For å forklare hvorfor renholdere er mindre tilfreds enn andre ansatte på samme hotell, viser forskerne til sosiale forhold. Det er ikke jobben i seg selv som er verre, men forholdene rundt: Blant annet usikkerheten om man får beholde jobben.

I tillegg føler renholderne at de har lite medbestemmelse i hva jobben går ut på. Og de opplever jobben som mindre sosial enn det andre hotellansatte gjør.

Opplæring

– Mange har også problemer med sine nærmeste sjefer. De får beskjed om at de bare får finne seg noe annet å gjøre, dersom de ikke klarer den nye arbeidsbelastningen, sier Tandberg.

– Dessuten har renholdsarbeiderne ofte utenlandsk bakgrunn, og kan mangle norskkunnskaper. Det er gjerne litt annerledes blant personalet på kjøkkenet og resepsjonen, som har mer skolering og selvtillit til å si fra når noe ikke er som det skal.

Og nettopp skolering er løsningen, ifølge lederen for avdeling 246:.

– Vi må få ut bedre informasjon og opplæring av tillitsvalgte, samt ha hyppigere personalmøter og besøk fra Arbeidstilsynet, sier Tandberg.

– Og så må mellomlederne få opplæring i hvilke regler som faktisk gjelder. Der må bedriftene ta ansvar.

Annonse
Annonse