Misfornøyde renholdere
Under halvparten av renholdsarbeidere på hotell er fornøyd med jobben. Det er færre enn andre hotellansatte.
harald.henmo@lomedia.no
Misnøyen kommer fram i en spørreundersøkelse gjennomført av fire arbeidslivsforskere, og publisert i tidsskriftet Søkelys på arbeidslivet.
– Dette overrasker meg ikke, sier Birgit Tandberg, leder for Oslo Hotell- og Restaurantarbeiderforening, til Magasinett.org.
– De siste ti årene er antallet overnattinger som skal produseres per ansatt på hotellet fordoblet. I tillegg er mye av jobben overdratt til bemanningsbyråer.
Mindre sosialt
Nettopp bemanningsbyråene er viktig i undersøkelsen. For å forklare hvorfor renholdere er mindre tilfreds enn andre ansatte på samme hotell, viser forskerne til sosiale forhold. Det er ikke jobben i seg selv som er verre, men forholdene rundt: Blant annet usikkerheten om man får beholde jobben.
I tillegg føler renholderne at de har lite medbestemmelse i hva jobben går ut på. Og de opplever jobben som mindre sosial enn det andre hotellansatte gjør.
Opplæring
– Mange har også problemer med sine nærmeste sjefer. De får beskjed om at de bare får finne seg noe annet å gjøre, dersom de ikke klarer den nye arbeidsbelastningen, sier Tandberg.
– Dessuten har renholdsarbeiderne ofte utenlandsk bakgrunn, og kan mangle norskkunnskaper. Det er gjerne litt annerledes blant personalet på kjøkkenet og resepsjonen, som har mer skolering og selvtillit til å si fra når noe ikke er som det skal.
Og nettopp skolering er løsningen, ifølge lederen for avdeling 246:.
– Vi må få ut bedre informasjon og opplæring av tillitsvalgte, samt ha hyppigere personalmøter og besøk fra Arbeidstilsynet, sier Tandberg.
– Og så må mellomlederne få opplæring i hvilke regler som faktisk gjelder. Der må bedriftene ta ansvar.