"Jernbanen trenger mer til investeringer"
Langt høyere bevilgninger er nødvendig hvis utviklingen av jernbanen skal nærme seg ambisjonene. Og finansieringen må være forutsigbar.
oystein@lomedia.no
Det mener en arbeidsgruppe som har hatt ett år på seg til å vurdere de største utfordringene framover.
– Når investeringene er vedtatt må de sikres med bevilgninger som gir rasjonell anleggsdrift og effektiv bruk av ressurser.
Slik oppsummerer departementsråd i Samferdselsdepartementet, Eva Hildrum noen av konklusjonene i rapporten fra arbeidsgruppa hun ledet.
config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Last ned hele rapporten (PDF)
Jernbanens rolle bør avklares for en periode på 20 til 40 år fram i tid, og det må planlegges for å bygge ut lengre, sammenhengende strekninger. Alternativ finansiering må også utredes, knyttet til konkrete utbygginger.
– Ringeriksbanen er et prosjekt som åpner for et helt nytt marked og reisetilbud, skriver gruppa i sin rapport.
Buskerud fylkeskommune har foreslått å opprette utbyggingsselskaper og se på ulike former for offentlig-privat samarbeid.
– For Alnabruterminalen kan alternativ organisering og finansiering omfatte både utbygging og framtidig drift. Det vil uansett være nødvendig å se på nye driftsformer, heter det i rapporten.
Flertallet i gruppa mener det trengs en gjennomgang av eierskapet til godsterminaler, stasjoner og verksteder. På eiersida finnes både NSB, ROM Eiendom, CargoNet og Jernbaneverket.
– Konkurranse på like vilkår er viktig i et marked med konkurranse. Jernbaneverket bør ha ansvar for å drifte, vedlikeholde og bygge all infrastruktur som skal benyttes av flere operatører, inkludert terminaler og parkeringsanlegg, uttaler flertallet.
Tom Ingulstad, konserndirektør i NSB Persontog, vil ikke utrede forholdene rundt eierskap nå. Han mener utbygging, fornying og bedre utnyttelse av knappe ressurser er den viktigste oppgaven framover.
– En gjennomgang med sikte på å forberede konkurranseutsetting av persontrafikken vil lede til en fragmentering av bransjen. Erfaringen i Sverige og England er at full konkurranseutsetting på jernbane er omfattende og tidkrevende prosesser som legger beslag på store deler av bransjens samlede energi. Det har ikke gitt påviselig effekt i form av bedre punktlighet og kapasitet, skriver Ingulstad i sin merknad.
Arbeidsgruppen ble nedsatt i desember 2010 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
– Hvilke hovedutfordringer står norsk jernbane overfor, og hvordan bør disse håndteres, var spørsmålene hun ville ha svar på.
I tillegg til Hildrum deltok jernbanedirektør Elisabeth Enger, konsernsjef Einar Enger i NSB fram til med 1. mai da persontrafikkdirektør Tom Ingulstad overtok, direktør Erik Ø. Johnsen i Statens jernbanetilsyn, administrerende direktør Linda Bernander Silseth i Flytoget, kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i Tollpost Globe (Logistikk- og Transportindustriens Landsforening) og ekspedisjonssjef Fredrik Birkheim Arnesen i Samferdselsdepartementet.
Rapporten sendes nå ut på høring med svarfrist 15. januar 2012.