JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

"Jernbanen trenger mer til investeringer"

Langt høyere bevilgninger er nødvendig hvis utviklingen av jernbanen skal nærme seg ambisjonene. Og finansieringen må være forutsigbar.

oystein@lomedia.no

Det mener en arbeidsgruppe som har hatt ett år på seg til å vurdere de største utfordringene framover.

– Når investeringene er vedtatt må de sikres med bevilgninger som gir rasjonell anleggsdrift og effektiv bruk av ressurser.

Slik oppsummerer departementsråd i Samferdselsdepartementet, Eva Hildrum noen av konklusjonene i rapporten fra arbeidsgruppa hun ledet.

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Last ned hele rapporten (PDF)

Jernbanens rolle bør avklares for en periode på 20 til 40 år fram i tid, og det må planlegges for å bygge ut lengre, sammenhengende strekninger. Alternativ finansiering må også utredes, knyttet til konkrete utbygginger.

– Ringeriksbanen er et prosjekt som åpner for et helt nytt marked og reisetilbud, skriver gruppa i sin rapport.

Buskerud fylkeskommune har foreslått å opprette utbyggingsselskaper og se på ulike former for offentlig-privat samarbeid.

– For Alnabruterminalen kan alternativ organisering og finansiering omfatte både utbygging og framtidig drift. Det vil uansett være nødvendig å se på nye driftsformer, heter det i rapporten.

Flertallet i gruppa mener det trengs en gjennomgang av eierskapet til godsterminaler, stasjoner og verksteder. På eiersida finnes både NSB, ROM Eiendom, CargoNet og Jernbaneverket.

– Konkurranse på like vilkår er viktig i et marked med konkurranse. Jernbaneverket bør ha ansvar for å drifte, vedlikeholde og bygge all infrastruktur som skal benyttes av flere operatører, inkludert terminaler og parkeringsanlegg, uttaler flertallet.

Tom Ingulstad, konserndirektør i NSB Persontog, vil ikke utrede forholdene rundt eierskap nå. Han mener utbygging, fornying og bedre utnyttelse av knappe ressurser er den viktigste oppgaven framover.

– En gjennomgang med sikte på å forberede konkurranseutsetting av persontrafikken vil lede til en fragmentering av bransjen. Erfaringen i Sverige og England er at full konkurranseutsetting på jernbane er omfattende og tidkrevende prosesser som legger beslag på store deler av bransjens samlede energi. Det har ikke gitt påviselig effekt i form av bedre punktlighet og kapasitet, skriver Ingulstad i sin merknad.

Arbeidsgruppen ble nedsatt i desember 2010 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

– Hvilke hovedutfordringer står norsk jernbane overfor, og hvordan bør disse håndteres, var spørsmålene hun ville ha svar på.

I tillegg til Hildrum deltok jernbanedirektør Elisabeth Enger, konsernsjef Einar Enger i NSB fram til med 1. mai da persontrafikkdirektør Tom Ingulstad overtok, direktør Erik Ø. Johnsen i Statens jernbanetilsyn, administrerende direktør Linda Bernander Silseth i Flytoget, kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i Tollpost Globe (Logistikk- og Transportindustriens Landsforening) og ekspedisjonssjef Fredrik Birkheim Arnesen i Samferdselsdepartementet.

Rapporten sendes nå ut på høring med svarfrist 15. januar 2012.

Annonse
Annonse