Åpen for alternativ finansiering
Alle er enige om at bevilgningene må bli mye høyere dersom jernbanetilbudet skal bli bedre.
Samferdselsministeren åpner for alternative finansieringsmodeller.
Prosjektet Ringeriksbanen som vil forkorte Bergensbanen med 6 mil, er ett eksempel hvor Jernbanegruppa som har sett på jernbanens utfordringer de neste tiårene, ser for seg alternative løsninger.
Dette kan være fond, lån, bompenger på vei, eiendomsavgift, inntekter fra kommersiell virksomhet rundt nye stasjoner samt lokale offentlige eller private bidrag.
– Dette skal vi drøfte grundig i neste nasjonale transportplan. Jeg er åpen for alle forslag, men i denne perioden ligger finansieringen fast. For jernbane er det offentlige midler. Punktum, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB. Hun har allerede bestilt en egen utredning om alternativer til finansiering over statsbudsjettene.
Med sjefene i Jernbaneverket og NSB i spissen, konstaterer den topptunge gruppa at det må mye mer penger til for å sikre det som er Kleppas store mål, en «moderne jernbane» i løpet av 20 år. (ANB-NTB)