JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Åpen for alternativ finansiering

Alle er enige om at bevilgningene må bli mye høyere dersom jernbanetilbudet skal bli bedre.

Samferdselsministeren åpner for alternative finansieringsmodeller.

Prosjektet Ringeriksbanen som vil forkorte Bergensbanen med 6 mil, er ett eksempel hvor Jernbanegruppa som har sett på jernbanens utfordringer de neste tiårene, ser for seg alternative løsninger.

Dette kan være fond, lån, bompenger på vei, eiendomsavgift, inntekter fra kommersiell virksomhet rundt nye stasjoner samt lokale offentlige eller private bidrag.

– Dette skal vi drøfte grundig i neste nasjonale transportplan. Jeg er åpen for alle forslag, men i denne perioden ligger finansieringen fast. For jernbane er det offentlige midler. Punktum, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB. Hun har allerede bestilt en egen utredning om alternativer til finansiering over statsbudsjettene.

Med sjefene i Jernbaneverket og NSB i spissen, konstaterer den topptunge gruppa at det må mye mer penger til for å sikre det som er Kleppas store mål, en «moderne jernbane» i løpet av 20 år. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse