Tar Riksrevisjonens kritikk av NAV alvorlig
– NTL NAV beklager sterkt Riksrevisjonens harde kritikk av NAV, men vi er ikke overrasket. Kritikken er et uttrykk for en system- og ressurskrise i NAV.
anne.grete@lomedia.no
Det fastslår leder av Norsk Tjenestemannslag (NTL) sin landsforening i NAV, Jarle Berge.
Han framholder at ansatte i NAV har jobbet hardt over lang tid for å få NAV-reformen til å fungere.
– Dette har etter hvert utviklet seg til å bli et arbeidsmiljøproblem, jf. tilsynsrapporten fra Arbeidstilsynet som kom i våres, sier han.
Frykter for kvaliteten
Berge sier at selv om de ser tegn til bedringer, er det fortsatt slik at ansatte blir presset på tid i forhold til kvalitet og i forhold til oppfølging av den enkelte bruker.
– Selv med et ekspansivt driftsbudsjett for NAV i 2010, vil vi likevel måtte prioritere å jobbe ned saksmengden. Dette frykter vi fortsatt vil gå utover kvaliteten i saksbehandlingen og oppfølgingen av den enkelte bruker, uttaler han.
Berge mener politikerne må innse at omstillingen i NAV koster, og gi etaten rammebetingelser som sikrer at NAV-reformen blir en suksess.
Vesentlige merknader
Rapporten, som riksrevisor Jørgen Kosmo la fram torsdag, har vesentlige merknader til 22 av totalt 229 statlige virksomheter.
NAV får den kraftigste kritikken, i og med at Riksrevisjonen ikke godkjenner regnskapet for i fjor. Heller ikke regnskapet for 2007 ble godkjent.
Mange årsaker
NTL NAV mener det er bekymringsfullt at kontrollfunksjonene til etaten ikke fungerer på en tilfredsstillende måte.
– Det er etatens plikt å sørge for at rett ytelse går til rette mottaker, fastslår Berge.
NTL NAV mener at årsaken til Riksrevisjonens kritikk av NAV har bakgrunn i:
– Organisatoriske og samhandlingsutfordringer.
– Gamle og mangelfulle IT-systemer, hvor en stor del er systemer som ble brukt i daværende trygdeetaten og Aetat.
– Bemanningsunderskudd i flere enheter/kontorer med stor saksinngang og store restanser, og for mye bruk av midlertidige ansatte inn/ut av organisasjonen.
– Store saksmengder via nye saker og gamle restanser. Hovedfokuset har ligget på stor produksjon, noe som går på bekostning av kvalitet og kompetanseheving av de ansatte.
Tiltak for å bedre situasjonen
– Vi mener at reformen i utgangspunktet er for dårlig finansiert og mangelfullt planlagt. Derfor må Regjeringen og Stortinget nå prioritere NAVs grunnfinansiering, sier Berge.
Han framhever følgende som må prioriteres:
– Midler til økte utgifter til husleie, strøm m.m.
– Midler til nødvendig IKT-satsing og løsninger.
– Minst 500 stillinger til NAV-kontorene for å kunne gjøre en bedre oppfølgingsjobb overfor brukerne.
– NTL NAV mener at vi trenger nye faste stillinger, ikke midlertidige.
– 200 millioner kroner for å etablere kundesenter i de fylker som ikke har det.
– Ekstra midler til storbysatsing, både for å håndtere økt arbeidsledighet, økt bosetting og oppfølging av innvandrere.
– AFIs rapport viser at NAV-kontorer som funger bra har eksistert i ca 2 år. Vi krever derfor at omstillingsmidlene videreføres til 2012.