JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tar Riksrevisjonens kritikk av NAV alvorlig

– NTL NAV beklager sterkt Riksrevisjonens harde kritikk av NAV, men vi er ikke overrasket. Kritikken er et uttrykk for en system- og ressurskrise i NAV.

anne.grete@lomedia.no

Det fastslår leder av Norsk Tjenestemannslag (NTL) sin landsforening i NAV, Jarle Berge.

Han framholder at ansatte i NAV har jobbet hardt over lang tid for å få NAV-reformen til å fungere.

– Dette har etter hvert utviklet seg til å bli et arbeidsmiljøproblem, jf. tilsynsrapporten fra Arbeidstilsynet som kom i våres, sier han.

Frykter for kvaliteten

Berge sier at selv om de ser tegn til bedringer, er det fortsatt slik at ansatte blir presset på tid i forhold til kvalitet og i forhold til oppfølging av den enkelte bruker.

– Selv med et ekspansivt driftsbudsjett for NAV i 2010, vil vi likevel måtte prioritere å jobbe ned saksmengden. Dette frykter vi fortsatt vil gå utover kvaliteten i saksbehandlingen og oppfølgingen av den enkelte bruker, uttaler han.

Berge mener politikerne må innse at omstillingen i NAV koster, og gi etaten rammebetingelser som sikrer at NAV-reformen blir en suksess.

Vesentlige merknader

Rapporten, som riksrevisor Jørgen Kosmo la fram torsdag, har vesentlige merknader til 22 av totalt 229 statlige virksomheter.

NAV får den kraftigste kritikken, i og med at Riksrevisjonen ikke godkjenner regnskapet for i fjor. Heller ikke regnskapet for 2007 ble godkjent.

Mange årsaker

NTL NAV mener det er bekymringsfullt at kontrollfunksjonene til etaten ikke fungerer på en tilfredsstillende måte.

– Det er etatens plikt å sørge for at rett ytelse går til rette mottaker, fastslår Berge.

NTL NAV mener at årsaken til Riksrevisjonens kritikk av NAV har bakgrunn i:

– Organisatoriske og samhandlingsutfordringer.

– Gamle og mangelfulle IT-systemer, hvor en stor del er systemer som ble brukt i daværende trygdeetaten og Aetat.

– Bemanningsunderskudd i flere enheter/kontorer med stor saksinngang og store restanser, og for mye bruk av midlertidige ansatte inn/ut av organisasjonen.

– Store saksmengder via nye saker og gamle restanser. Hovedfokuset har ligget på stor produksjon, noe som går på bekostning av kvalitet og kompetanseheving av de ansatte.

Tiltak for å bedre situasjonen

– Vi mener at reformen i utgangspunktet er for dårlig finansiert og mangelfullt planlagt. Derfor må Regjeringen og Stortinget nå prioritere NAVs grunnfinansiering, sier Berge.

Han framhever følgende som må prioriteres:

– Midler til økte utgifter til husleie, strøm m.m.

– Midler til nødvendig IKT-satsing og løsninger.

– Minst 500 stillinger til NAV-kontorene for å kunne gjøre en bedre oppfølgingsjobb overfor brukerne.

– NTL NAV mener at vi trenger nye faste stillinger, ikke midlertidige.

– 200 millioner kroner for å etablere kundesenter i de fylker som ikke har det.

– Ekstra midler til storbysatsing, både for å håndtere økt arbeidsledighet, økt bosetting og oppfølging av innvandrere.

– AFIs rapport viser at NAV-kontorer som funger bra har eksistert i ca 2 år. Vi krever derfor at omstillingsmidlene videreføres til 2012.

Annonse
Annonse