Dansk Jernbaneforbund sier nei til oppsplitting
Flere strekninger på anbud, privatisering av DSB og endringer i eierskapet til stasjonene. Det er noe av innholdet i den danske jernbanedebatten.
oystein@lomedia.no
Neste år kommer to nye anbudskonkurranser, ifølge transportminister Lars Barfoed fra det konservative folkepartiet. Nylig la han fram utkastet til en langtidsplan.
Dansk Jernbaneforbund (DJF) protesterer mot flere av forslagene.
– En oppsplitting vil ødelegge DSB fullstendig. Da vil tre private monopoler dele opp Europas togdrift seg i mellom i løpet av få år. Og hvor ligger deres lojalitet? De skal jo tjene penger, og er alltid på jakt etter nye strekninger. Passasjerene får dårligere service og skatteyterne en større regning, sier Ulrik Salmonsen, leder i DJF.
Han ser ingen fordeler.
– Allerede i dag er Banedanmark, Trafikstyrelsen og deler av jernbanedriften skilt ut. Hvis man legger sammen disse tre selskapenes utgifter, er de større enn den gang alt var samlet i DSB. Ingen penger er spart. Tvert i mot koster det å etablere en mengde små selskaper, mener Salmonsen.
Trafikstyrelsen er blant annet sikkerhetsmyndighet, koordinerer kollektivtrafikken og har ansvar for anbudsrunder og oppfølging av kontraktene. Banedanmark tilsvarer norske Jernbaneverket.
Detaljregulering.
Salmonsen får støtte av en transportøkonom, som viser til manualene for vedlikeholdet på stasjonene.
– Oppgavene er spesifisert til minste detalj. Banedanmark tømmer søppelkassene, DSB skal pusse vinduer. Vi risikerer at det vokser et kjempebyråkrati ut av en oppsplitting, sier Uffe Jacobsen.
Statsråd Lars Barfoed er optimist på jernbanens vegne, og legger opp til storsatsing. I framtida skal kollektivtrafikken stå for størstedelen av trafikkveksten.
– Målet er at vi reiser dobbelt så mye med tog i 2030 som i dag, sier Lars Barfoed.
I langtidsplanen ligger en utbygging og modernisering som får reisetiden ned i en time mellom hver av byene København, Odense, Århus og Ålborg. Det er snakk om store investeringer for å kunne kjøre raskere og øke punktligheten.
Omveltning.
Hvem som skal eie DSB blir et hett tema når strategien legges. Transportministeren ønsker en privatisering, og får støtte av samferdselspolitisk talsmann i regjeringspartneren Venstre, som også har statsministeren.
– Skinner, tog og signaler skal overføres til Banedanmark. Etter det skal DSB selges til et privat selskap i løpet av 10–15 år. Høsten 2010 vedtar Folketinget en strategiplan for jernbane som røsker opp i DSBs eierforhold, legger en plan for privatisering og for konkurranseutsetting av flere strekninger. Den frie konkurransen skal på skinner, sier Kristian Pihl Lorentzen.
I dag eier DSB de fleste togsett og lokomotiver i Danmark, og leier ut til andre operatører der de selv har tapt anbudskonkurransene.
Lars Barfoeds planforslag følges opp med en analyse, som skal være ferdig siste halvår 2010. Debattopplegget framover omfatter en stor jernbanekonferanse i løpet av våren.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard