JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dansk Jernbaneforbund sier nei til oppsplitting

Flere strekninger på anbud, privatisering av DSB og endringer i eierskapet til stasjonene. Det er noe av innholdet i den danske jernbanedebatten.

oystein@lomedia.no

Neste år kommer to nye anbudskonkurranser, ifølge transportminister Lars Barfoed fra det konservative folkepartiet. Nylig la han fram utkastet til en langtidsplan.

Dansk Jernbaneforbund (DJF) protesterer mot flere av forslagene.

– En oppsplitting vil ødelegge DSB fullstendig. Da vil tre private monopoler dele opp Europas togdrift seg i mellom i løpet av få år. Og hvor ligger deres lojalitet? De skal jo tjene penger, og er alltid på jakt etter nye strekninger. Passasjerene får dårligere service og skatteyterne en større regning, sier Ulrik Salmonsen, leder i DJF.

Han ser ingen fordeler.

– Allerede i dag er Banedanmark, Trafikstyrelsen og deler av jernbanedriften skilt ut. Hvis man legger sammen disse tre selskapenes utgifter, er de større enn den gang alt var samlet i DSB. Ingen penger er spart. Tvert i mot koster det å etablere en mengde små selskaper, mener Salmonsen.

Trafikstyrelsen er blant annet sikkerhetsmyndighet, koordinerer kollektivtrafikken og har ansvar for anbudsrunder og oppfølging av kontraktene. Banedanmark tilsvarer norske Jernbaneverket.

Detaljregulering.

Salmonsen får støtte av en transportøkonom, som viser til manualene for vedlikeholdet på stasjonene.

– Oppgavene er spesifisert til minste detalj. Banedanmark tømmer søppelkassene, DSB skal pusse vinduer. Vi risikerer at det vokser et kjempebyråkrati ut av en oppsplitting, sier Uffe Jacobsen.

Statsråd Lars Barfoed er optimist på jernbanens vegne, og legger opp til storsatsing. I framtida skal kollektivtrafikken stå for størstedelen av trafikkveksten.

– Målet er at vi reiser dobbelt så mye med tog i 2030 som i dag, sier Lars Barfoed.

I langtidsplanen ligger en utbygging og modernisering som får reisetiden ned i en time mellom hver av byene København, Odense, Århus og Ålborg. Det er snakk om store investeringer for å kunne kjøre raskere og øke punktligheten.

Omveltning.

Hvem som skal eie DSB blir et hett tema når strategien legges. Transportministeren ønsker en privatisering, og får støtte av samferdselspolitisk talsmann i regjeringspartneren Venstre, som også har statsministeren.

– Skinner, tog og signaler skal overføres til Banedanmark. Etter det skal DSB selges til et privat selskap i løpet av 10–15 år. Høsten 2010 vedtar Folketinget en strategiplan for jernbane som røsker opp i DSBs eierforhold, legger en plan for privatisering og for konkurranseutsetting av flere strekninger. Den frie konkurransen skal på skinner, sier Kristian Pihl Lorentzen.

I dag eier DSB de fleste togsett og lokomotiver i Danmark, og leier ut til andre operatører der de selv har tapt anbudskonkurransene.

Lars Barfoeds planforslag følges opp med en analyse, som skal være ferdig siste halvår 2010. Debattopplegget framover omfatter en stor jernbanekonferanse i løpet av våren.

Annonse
Annonse