JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stor oppslutning om ny klubb

Da Nettbuss vant anbudskonkurransen i Aurskog-området, valgte svært mange ansatte i det tapende selskapet å følge med over til ny arbeidsgiver. De fleste melder seg inn i Norsk Jernbaneforbund.

oystein@lomedia.no

I 2002 mistet Nettbuss kjøringen i deler av Akershus, men beholdt garasjeanlegget på Bjørkelangen. Verkstedet der har hatt oppdrag både internt i konsernet og for andre, med god lønnsomhet. Fra 1. juli er det igjen oppmøtested for mange av sjåførene.

– Klubben har fått 47 nye medlemmer. Av disse var 18 med i NJF for 7 år siden, da en konkurrent vant rutene, forteller klubbleder Morten Stenby.

Svingningene i medlemstallet er en konsekvens av systemet med anbud. Vinner i 2002 var Norgesbuss, som er medlem av Transportbedriftenes landsforening i NHO. Der har Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) tariffavtalen og forhandlingsretten. Dermed valgte mange overgang til NTF.

Nettbuss er med i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Innenfor Spekter-området ”eier” NJF tariffavtalene. Den nye kontrakten varer i syv år. Bestillerselskapet i Oslo og Akershus, Ruter AS, har mulighet til å forlenge avtalen i inntil tre år, ett år av gangen.

På skolebenken.

Bussbransjeavtalen fra 2007 slår fast at sjåførene har rett til etterutdanning fordelt på fire moduler. Denne kompetansehevingen er et av virkemidlene for å nå gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Hver fullført modul gir en lønnsøkning på 1,50 for sjåfører med fagbrev, og 2 kroner for dem uten. Opplæringen gjennomføres på fritida, og hvert trinn inneholder en avsluttende prøve som må være bestått før kronetillegget kommer. På Bjørkelangen kom ikke prosessen i gang før Nettbuss overtok.

– Første modul er stort sett gjennomført nå. Vi skulle gjerne sett at dette gikk raskere, men vi ønsker kvalitet på kompetansehevingen og tar én modul i halvåret, sier Arild Kjempekjenn, leder i Osloforeningen av Bilpersonalets landsråd.

Med den nye klubben har foreningen 391 medlemmer, av disse er 75 nye.

– Netto økning er 25. Yrket har en veldig stor gjennomtrekk, der mange går over til andre jobber. Likevel har vi en god vekst siste året, men verving er et evig prosjekt der alle tillitsvalgte må være med hele veien. Få medlemmer kommer av seg selv, forteller foreningslederen.

Etterslep.

En viktig grunn til at så mange slutter i yrket er lav lønn. Bussbransjeavtalen har som målsetting å bringe sjåførene opp på gjennomsnittlig industriarbeidernivå. Avtalen trer i kraft ved oppstarten av nye kontrakter, og senest 1. april 2012 skal den omfatte alle.

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg deltok også på klubbmøtet, og orienterte om utviklingen hittil og prosessen mot forhandlingene til våren.

De ansatte kan se tilbake på gode resultater i hovedoppgjørene, og elendige mellomoppgjør.

En grunn er at bransjeavtalen ikke inneholder rett til lokale forhandlinger.

Årets resultater for NJF-medlemmer viser tillegg på 2 kroner timen i staten, 4,50 innenfor Arbeidsgiverforeningen Spekter når bussbransjen holdes utenom. I den ble resultatet 1 krone, samt lavlønnstillegget på 1 krone timen til dem under 319 000 kroner i året.

– Å ta igjen etterslepet neste år, blir en stor utfordring, mener Brunborg.

Når lønnsstatistikken kommer i februar, vil den antakelig vise at avstanden til industrien øker.

– Vil andre grupper i forbundet godta at sjåførene skal ha høyere lønnsøkning? Vi må regne med diskusjoner både internt og innad i LO. For eksempel er debatten om likelønnspott for kvinneyrker i offentlig sektor i full gang. Vi har en jobb å gjøre framover, sa Kjell Atle Brunborg til forsamlingen på Bjørkelangen.

Den nystiftede klubben, med underavdeling i Trøgstad, har også medlemmer på verkstedet og i administrasjonen. Alt er ennå ikke på plass, og oktobermøtet ble brukt til å få i gang en festkomité og etablere en velferdskasse. Nytt verneombud måtte også velges.

Nettbuss Lillestrøm har nå 712 ansatte totalt. Selskapet overtok kjøringen i Akershus 1. juli, og satte inn 42 nye kjøretøy med handicap-rampe, informasjonstavler og tilting slik at inngangen får samme høyde som fortauskanten. De har også installert overvåkingskameraer.

Nettbuss Lillestrøm vant tre av seks mulige anbud. Fikk tilbake Aurskog–Trøgstad–Bjørkelangen og beholdt to andre områder.

Tilbudene ble satt opp i tett samarbeid mellom ledelsen og de ansatte. Tillitsvalgte og verneombud ble involvert.

Startet kjøringen 1. juli. Kontrakt på syv år. Ruter AS kan forlenge avtalen i inntil tre år, ett år av gangen.

Fagforbundene er imot anbudskonkurranser, men regner med at systemet består. Har fått sikret de ansattes rettigheter gjennom arbeidsmiljøloven.

13 fylker har til nå tatt i bruk anbud helt eller delvis. Oslo, Akershus og Vestfold har konkurranseutsatt alt.

Pr. april 2009 var 38 prosent av total ruteproduksjon med buss i Norge anbudsutsatt, ifølge Transportbedriftenes landsforening.

Annonse
Annonse

Nettbuss Lillestrøm vant tre av seks mulige anbud. Fikk tilbake Aurskog–Trøgstad–Bjørkelangen og beholdt to andre områder.

Tilbudene ble satt opp i tett samarbeid mellom ledelsen og de ansatte. Tillitsvalgte og verneombud ble involvert.

Startet kjøringen 1. juli. Kontrakt på syv år. Ruter AS kan forlenge avtalen i inntil tre år, ett år av gangen.

Fagforbundene er imot anbudskonkurranser, men regner med at systemet består. Har fått sikret de ansattes rettigheter gjennom arbeidsmiljøloven.

13 fylker har til nå tatt i bruk anbud helt eller delvis. Oslo, Akershus og Vestfold har konkurranseutsatt alt.

Pr. april 2009 var 38 prosent av total ruteproduksjon med buss i Norge anbudsutsatt, ifølge Transportbedriftenes landsforening.