JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bløffer om lyntog

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mener Jernbaneverkets fire konsulentrapporter om lyntog bygger på en politisk bløff.

– Alle vet at det ikke kommer lyntog på kryss og tvers i Norge. Det norske folk er ført bak lyset, skriver Ueland i en e-post til NTB.

Han har ingen tro på at Stortinget vil bevilge penger til et høyhastighetsnett for norsk jernbane og viser til manglende politisk vilje til å bygge dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer.

– Regjeringen sier at konsekvensene av lyntogutredningen skal presenteres i neste nasjonale transportplan i 2013. Alle vet svaret på utredningene og alle vet at nasjonal transportplan er et helt uforpliktende dokument. Gjennom slik kommunikasjon treneres dobbeltsporutbyggingen i enda flere år, mener Ueland.

– Trist

Tirsdag la fire konsulentselskaper fram sine forslag til traseer og stoppesteder for høyhastighetstog i Norge. De viser at reisetiden mellom Oslo og Bergen kan reduseres til to timer, fra Oslo til Trondheim kan turen gjøres unna på knapt tre timer mens det skal ta to og en halv time fra hovedstaden til Stavanger.

Rapportene er bestilt av Jernbaneverket og inngår i arbeidet med høyhastighetsutredningen, som skal være ferdig innen 1. februar neste år.

Ueland mener lyntogplanene hadde hatt større troverdighet om byggingen av dobbeltspor var i full gang og viser til at en stor del av landets befolkning bor langs de tre jernbanestrekningene han sikter til.

– Les også: Lyntog vil koste 500 milliarder

– En slik strategi ville vært troverdig og forståelig. Da kunne lyntog på veien til Europa, mellom Oslo og København, være noe å prøve seg på, sier han.

Ueland er opprørt over at så lite har skjedd med planene som han sier ble lagt helt tilbake i 1997.

– Norge vifter lett med millionene for iverksetting av miljøtiltak og annet både i Europa og andre verdensdeler. Det er trist å ha myndigheter som viser så lite interesse for det samme i eget land, sier Ueland.

Utreder kostnader

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) vil ikke kommentere traséutredningen før Jernbaneverkets endelige rapport foreligger 1. februar.

På Stortinget var meningene delte da konsulentutredningene ble lagt fram på tirsdag.

– Det er positivt at vi kan kombinere flere stopp med kort reisetid mellom byene. Utredningene viser at store deler av landet kan få nytte av dette, sa transportkomiteens leder, KrFs Knut Arild Hareide.

Fremskrittspartiet tror det blir for dyrt med lyntog i Norge.

– Et høyhastighetsnett for tog vil koste anslagsvis 500 milliarder kroner, avhengig av hvor mange spor man foreslår å bygge, mener stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp).

– Vi kan ikke ta stilling til dette før vi kjenner kostnadene. Det er jo derfor vi gjennomfører en utredning, svarte Hareide. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse