JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

A-pressen vil styrke lokalavisene

A-pressen bekrefter at konsernet i helgen inngikk avtale om å kjøpe Edda Media fra britiske Mecom. Målet er å styrke lokalavisenes posisjon.

– Hjemkjøpet vil styrke lokalavisenes samlede posisjon og sikre det norske mediemangfoldet. Når A-pressen og Edda Media går sammen, får lokale og regionale mediehus en solid og langsiktig eier som baserer sin virksomhet på norske eierverdier og publisistiske tradisjoner, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen.

A-pressen inngikk avtalen søndag og ifølge DN skal prisen ligge på nærmere 1,7 milliarder kroner. Avtalen omfatter alle Edda Medias virksomheter, blant annet 36 lokalaviser og 23 lokale nettaviser.

Nytt storkonsern

A-pressen er Norges nest største mediekonsern, etter Schibsted, og ble etablert i 1948. Det tredje største var Edda Media, som ble etablert i 1984. Sammenslåingen gir et nytt storkonsern med 4.500 ansatte.

– A-pressen og Edda Media passer perfekt sammen og vil skape et mediekonsern som har kraft til å lykkes i morgendagens mediemarked, sier Eriksen.

Mediemarkedet, både i Norge og Europa for øvrig, er svært utfordrende. Den langsiktige trenden er at avisopplaget langsomt synker, mens bruken av digitale medier øker kraftig. Sammenslåingen vil gjøre at Norge får en stor og slagkraftig aktør som kan konkurrere med nasjonale og internasjonale aktører i mediemarkedet, ifølge Eriksen.

Kan støte på problemer

Et mediekonsern bestående av A-pressen og Edda Media vil få et samlet dagspresseopplag på 26 prosent av det norske markedet. I noen medieregioner kan et slikt konsern møte regulatoriske problemer fordi A-pressen kan få opptil 80-90 prosent markedsandel målt i papiropplag. Ifølge medieeierskapsloven er det ikke lov. I to regioner vil A-pressen etter sammenslåingen komme over denne grensen.

– Spørsmålene knyttet til konkurranselovgivning og eierskap er ikke avklart. Her vil vi være i videre dialog med både konkurransemyndighetene og Medietilsynet, sier Thor Gjermund Eriksen, som sier at A-pressen vil ha god margin til den nasjonale eierskapsbegrensningen på 33 prosent.

Kulturdepartementet har siden mai igangsatt en vurdering av dagens eierskapsreguleringer. Et hovedmål er å tilpasse reglene til medienes nye digitale virkelighet, fordi nettjenester ikke er med i beregningene av den enkelte aktørs posisjon i mediemarkedet.

Krever økt satsing på journalistikken

Norsk Journalistlag krever at A-pressens oppkjøp av Edda Media må føre til økt satsing på kvalitetsjournalistikk.

– Vi vil ikke akseptere at medier blir lagt ned og antallet journalister blir færre. A-pressen må vise i praksis at de vil opprettholde mediemangfoldet, sier NJs leder Elin Floberghagen.

NJ krever at ledelsen i A-pressen samarbeider med ansatte og deres tillitsvalgte i prosessen videre.

– De tillitsvalgte i Edda Media og A-pressen må ha fullt innsyn og innflytelse i prosessen videre. NJ har invitert A-pressens ledelse til snarlige diskusjoner om hvordan dette best kan sikres, forteller Floberghagen. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse