JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Hvordan skal vi komme oss på jobb?

3000 ansatte skal jobbe i den nye Østlandsterminalen til Posten. Problemet er bare hvordan de skal komme seg dit. De færreste får lov til å kjøre bil.

may.berg@lomedia.no

I januar begynner Posten innflyttingen i den nye Østlandsterminalen på Lørenskog. Prosjektet går på skinner, og etter planen skal terminalen være i full drift i april.

– Det ene spørsmålet som opptar våre medlemmer nå om dagen, er hvordan de skal komme seg på jobb på Østlandsterminalen, sier Erling Wold, tillitsvalgt i Postkom.

Få parkeringsplasser

. De 3000 ansatte som kommer til å ha sitt daglige virke på Østlandsterminalen kommer til å ha 360 parkeringsplasser på deling. Dette knapphetsgodet skal fordeles etter søknad. Dermed må opp imot 90 prosent av arbeidsstokken belage seg på å bruke kollektivtransport.

I henhold til de opprinnelige planene skulle Østlandsterminalen få 550 parkeringsplasser. Det var Miljøverndepartementet som knappet kraftig inn på antallet for i det hele tatt å si ja til byggeprosjektet.

Mange pendlere

. Flertallet jobber i dag på Postens Brevsenter, og pendler til Oslo sentrum fra store deler av østlandsområdet. Nå ligger arbeidsplassen deres midt i Norges største kollektivknutepunkt. Å ta seg fram til Robsrud med buss og tog kan by på større utfordringer, ikke minst for dem som skal til og fra jobb grytidlig om morgenen og seint på natta, når det verken går buss eller tog.

Posten har kartlagt alt som finnes av kollektivtilbud i dag, og har hatt en lang prosess gående overfor NSB og kollektivselskapet Ruter. Posten har i den sammenheng samarbeidet med nabobedriften Coca Cola og Sykehuset i Akershus, som begge står overfor lignende transportutfordringer.

– Godt samarbeid med Ruter

Bente Myrvold i terminalprosjektet mener at man er i ferd med å få på plass et tilfredsstillende kollektivtilbud.

– Tilbudet er fortsatt for dårlig både i enkelte perioder på døgnet og på enkelte strekninger så vi jobber for å få til ytterligere forbedringer, sier Myrvold.

Hun har ikke opplevd en strøm av henvendelser fra frustrerte ansatte, men oppfordrer folk til å fortsatt melde inn sine behov.

– Vi har et veldig godt samarbeid med Ruter, som vi opplever gjør sitt beste for å imøtekomme våre behov. Vi har nettopp fått på plass to bussruter til Østlandsterminalen, og terminalen har fått et eget busstopp som har fått navnet Postterminalen, sier Myrvold.

I morgen er det åpen dag på Østlandsterminalen, og over 1100 ansatte er påmeldt.

Myrvold kommer til å være på plass, sammen med fire representanter fra Ruter, for å informere om dagens kollektivtilbud og ta imot innspill fra ansatte.

– I midten av november er vi invitert til et møte med Ruter for å gi våre konkrete innspill på ruteforbedringer som vi håper å få på plass fra neste år. Vi må prioritere innspill som vi ser kan komme mange av våre ansatte til gode slik at det blir et tilbud som blir benyttet, sier Myrvold.

Et fullgodt kollektivtilbud for alle er likevel ikke på plass før i 2012, mener Myrvold. Da kommer NSB med ny ruteplan, og hyppigheten i ruter til Lørenskog vil nesten bli doblet.

Parkeringskapasitet

Ifølge Myrvold er det ikke flere som jobber natt og helg enn at det vil være tilstrekkelig med 360 parkeringsplassen. Hovedutfordringen ser ut til å være å få nok plasser rundt kl 07.00 og 15.00 da det er flest ansatte på jobb.

– Det endelige svaret vet vi likevel ikke før alle er innplassert i turnuser, og før fristen for å søke om parkeringsplass går ut.

– Det strømmen inn med søknader til regionen om dagen og i løpet av en ukes tid så vil vi ha en oversikt over antallet. Disse søknadene vil også være et grunnlag vi jobber med når vi skal gi våre innspill til Ruter, sier Myrvold.

– Er det mulig å få flere parkeringsplasser på Robsrud?

– Vi har i reguleringsplanen en godkjenning fra myndighetene for 360 plasser til ansatte, og det vil vi derfor ikke få godkjennelse for. Da må det i så fall skjer en vesentlig endring i bruken av tomten, slik at antallet ansatte øker betraktelig, sier Myrvold.

Annonse

Flere saker

Annonse