JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rettsak mot versting

I dag startet rettsaken Charlie Gabriel Spenser har reist mot Skatvedt Transport AS. Saken dreier seg om usaklig oppsigelse og for lav utbetalt lønn.

vegard.holm@lomedia.no

Spenser er yrkessjåfør og støttes av Norsk Transportarbeiderforbund. Rettsaken går i Tønsberg tingrett og er ventet å gå over fem dager.

Utnytter systemet

Ole Einar Adamsrød, som er leder i Transportarbeiderforeningen Vestfold Telemark, sier i en kommentar at Skatvedt er en av verstingene innen godstransporten.

– Bedriften har kutta ut alle nordmenn som sjåfører og bruker nå bare utlendinger. Bedriften utnytter et system som er svakt fra før av, nå er det ikke enklere for de ansatte. Ikke har de arbeidsavtaler og ikke får de den lønna de har avtalt, sier Adamsrød.

Bedriften har i hovedsak faste ruter mellom Norge og Spania. Adamsrød forteller at tur/retur Norge-Spania skal gå på 14 dager, noe som legger et voldsomt press på sjåførene.

Mange konflikter

Transportarbeiderforbundet mener Skatvedt transport er en av flere verstinger blant langtransportbedriftene i Norge. Forbundet sier de kan dokumentere en så lav lønn som helt ned mot 55 kroner timen. Bedriften har aldri hatt tariffavtale og ordinære arbeidsavtaler er fraværende.

Konfliktene om lønnsutbetalinger, feriepenger og usaklige oppsigelser har det vært mange av.

– Hensikten til Skatvedt har tydeligvis vært å skifte ut sjåfører som har normale lønns- og arbeidsvilkår med folk som må ta til takke med det de måtte få. Rettigheter i form av sjukepenger og pensjonsrettigheter har vært fraværende, sier Ole Einar Adamsrød til Transportarbeideren.

Ikke eneste sak

Han forteller at Arbeidstilsynet i Tønsberg har påpekt ikke mindre enn sju forhold som hver for seg er alvorlige. Bedriften har ikke verneombud, skriftlige arbeidsavtaler finnes ikke, sjukefraværsstatistikk er ikke tilfredsstillende, HMS-arbeid er ikke bra med mer.

– Dette er ikke første gangen Skatvedt møter for retten, forteller Adamsrød.

– Bedriften har to løpende tvister med to andre sjåfører.

Transportarbeideren har ikke lykkes i å komme i kontakt med ledelsen i bedriften.

Annonse
Annonse