JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever felles kamp for likelønn

LO og Unio må stå sammen i kampen for likelønn, sa Helga Hjetland i sin siste tale som leder av Utdanningsforbundet.

– Det kan bli et komplisert likelønnsoppgjør. Løsningen er at Unio står sammen med LO. Da må vi tåle å sette andre prioriteringer til side, sa Hjetland da hun åpnet Utdanningsforbundets landsmøte på Lillehammer mandag.

– Vi trenger støtte fra alle ekte venner av likelønn, de som skjønner at nå skal damene ha mest, fastslo Hjetland.

I den nesten timelange talen oppsummerte også den avtroppende forbundslederen hvordan hun har opplevd livet som forbundsleder.

– Det er en underlig følelse å åpne et landsmøte og presentere alle de spennende debattene og avgjørelsene vi skal ta, og samtidig vite at det er andre som skal presentere resultatene, sa hun.

Kritikk av KS

Hjetland brukte anledningen til å kritisere både byråkratiseringen av læreryrket, foreldres kravmentalitet og det dårlige fysiske arbeidsmiljøet mange lærere og elever opplever ved norske skoler.

Men den klareste meldingen var rettet mot arbeidsgiverorganisasjonen KS, som ønsker seg mer kontroll og styring i den nye arbeidstidsavtalen som skal forhandles fram innen nyttår.

– KS kan merke seg først som sist at vi aldri kommer til å godta en avtale som oser av mistillit til profesjonsutøverne, sa Hjetland og ble møtt med kraftig applaus.

Klar melding til Kristin

Hun kom også med en klar melding til kunnskapsminister Kristin Halvorsen, som skal tale til landsmøtet tirsdag.

– Vi har en krystallklar melding til Kristin Halvorsen. Flere førskolelærere og lærere nå! sa Hjetland, som mener at de rødgrønne ikke hadde levert som forventet. Det trengs mer enn gode intensjoner, fremholdt hun og etterlyste flere konkrete tiltak for å sikre at norsk skole blir en skole for alle.

Flere krav

Hjetland understreket flere ganger at lærere og førskolelærere har fått en stadig mer komplisert arbeidshverdag, samtidig som de drives på defensiven og tvinges til å legitimere sin rolle gang på gang.

Krav om dokumentasjon og tester har ført til økt byråkratisering, samtidig som foreldre, og også elever, er blitt mer opptatt av egne rettigheter, ofte på bekostning av fellesskapet.

Lærerne er blitt utfordret både på innhold og kvalitet i undervisningen, og har slitt med å bli en konstruktiv meningsbærer, ifølge Hjetland, som mener at Utdanningsforbundet må forsøke å snu utviklingen slik at det er lærere og førskolelærere som legger premissene for debatten.

– Vi må bli flinkere til å løfte fram våre egne erfaringer. Men vi må også utfordre oss selv. Vi må ha en forskningsbasert tilnærming til vår egen praksis.

Mot slutten av talen innrømmet Hjetland at hun også har følt på ensomhet i rollen som Utdanningsforbundets leder. Men først og fremst vil hun huske fellesskapet.

– Etter 15 år kan jeg fortsatt si at jeg er engasjert og glad i dere, sa hun.

Annonse
Annonse