JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Aksjonerer mot juksereklame

Ungdom mot retusjert reklame aksjonerer nå mot kleskjedenes julereklamer. – Ingen ønsker seg dårlig selvtillit til jul, sier talsperson Lina Reyes.

– Vi gjør dette for å lette på skjønnhetstyranniet i julestria, sier Lina Reyes, talsperson for Ungdom mot Retusjert Reklame.

Vil merke reklamer

Regjeringen skal nå utrede påbud om merking av retusjert reklame, noe Ungdom mot retusjert reklame lenge har krevd. Også likestillingsminister Audun Lysbakkens Kvinnepanel har foreslått at retusjert reklame merkes.

Mens ungdommene venter på utredningen, vil de selv merke motereklamer utsatt for fotojuks.

– Les også: – Fjern reklamen

– En av tre jenter får dårlig selvtillit av motereklame. En advarsel vil gjøre folk oppmerksomme på at reklamen serverer et falskt ideal, og forhåpentligvis stoppe retusjering av modeller, sier Lina Reyes.

I hele desember vil nettverket selv merke motereklamer med advarsler. Reyes sier at få reklamer vil få stå i fred.

– Moteindustrien gir ungdom dårlig selvtillit til jul. Vi skal heller gi dem sannheten om at disse reklamene er falske, sier hun.

Les også: Unge jenter føler seg for tykke

Feil inntrykk

Nettverket består av PRESS – Redd Barna Ungdom, Sosialistisk Ungdom, KrFU, AUF, Ungdom og medier og Rød Ungdom. Nettverket samler seg om et konkret krav: At retusjert reklame må merkes med en advarsel om at bildet gir feil inntrykk av hvordan modellen egentlig ser ut.

Les også: Kritiserer motebransjen

(ANB)

Annonse
Annonse