JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: – Solid jernbanebudsjett

Norsk Jernbaneforbund er fornøyd med at de rødgrønne følger opp investeringene, både til å videreføre anlegg som er i gang og starte nye.

oystein@lomedia.no

– De fortsetter satsingen i stedet for å bruke tid og krefter på konkurranseutsetting av persontrafikk med tog, og utrede om Jernbaneverket skal ha en annen tilhørighet enn å være statlig etat. Alt i alt er dette et bra budsjett, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

En økning i investeringene til 9,9 milliarder kroner er en økning på nesten 63 prosent fra saldert budsjett 2013.

* Les også: Stor økning for jernbanen

– De rødgrønne har lagt seg på en høy investeringstakt med dette forslaget. Det kunne vært satt av litt mer til vedlikehold, og drift øker kun med 1,6 prosent fra inneværende år, noe som er en reell nedgang. Her burde det kommet mer. Vi ser jo for eksempel at Bergensbanen har vært stengt i en uke nå. I framtida får vi større nedbørsmengder og mer ras.

Jernbaneverket er i gang med en omfattende omorganisering som skal gi mer penger ut i sporet og mindre til administrasjon og støttefunksjoner.

– Bevilgningen til drift gir signaler om besparelser framover, mener Brunborg, som også er glad for at Ringeriksbanen er blant planleggingsoppgavene som får en bevilgning på i alt 230 millioner.

Regjeringen går også inn for mer til kjøp av persontrafikktjenester, og setter av drøyt tre milliarder kroner, en økning på 4,3 prosent.

– De følger opp avtalen som løper fram til 2017. Fra 2011 har det vært en sterk økning, og det setter NSB i stand til å kjøpe flere nye togsett.

Den påtroppende Høyre-Frp-regjeringen må komme med endringsforslag i en tilleggsproposisjon innen 8. november.

– Det skal bli spennende å se, men det vil komme som en gedigen overraskelse hvis de kutter noe på jernbanen. Skal de følge opp valgløftene, og løftet om å følge opp Nasjonal transportplan, må de snarere plusse på. I NTP-en er investeringer og vedlikehold er blant satsingsområdene, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse