JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Utidig av Ueland

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund synes det er feil av tidligere NSB-sjef Osmund Ueland å slakte rapporten om høyhastighetstog allerede før den er lagt fram.

may.berg@lomedia.no

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland har gått ut i media med kraftig kritikk av regjeringens planer for lyntog-satsing. «En politisk bløff», sier Ueland.

Han mener at lyntogsatsingen hadde hatt større troverdighet om byggingen av dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer hadde vært i full gang.

Ferdig i 2049.

Bortimot 20 år etter at intercity-strategien ble vedtatt, har det skjedd forholdsvis lite med denne utbyggingen.

Follobanen – det 22 km lange dobbeltsporet mellom Oslo og Ski – vil i henhold til planen stå ferdig rundt 2020.

Da har det gått bortimot 30 år siden prosjektet ble vedtatt. Og fortsatt gjenstår det å bygge ca sju mil med dobbeltspor før man er framme i Halden.

Da regjeringens budsjett for 2012 ble framlagt i oktober, påpekte Jernbanealliansen at med dagens tempo vil dobbeltspor i Intercity-triangelet være ferdig bygd først i 2049.

Lyntogutredning neste år

Høyhastighetsutredningen skal være ferdig innen 1. februar 2012. Seks korridorer er aktuelle for lyntog som kan kjøre opp mot 330 km i timen.

Reisetida mellom Oslo og Bergen kan reduseres til to timer, togturen fra Oslo til Trondheim kan gjøres unna på tre timer, mens det skal ta to og en halv time mellom Oslo og Stavanger.

Regjeringen har sagt at konsekvensene av utredningen skal presenteres i neste NTP, som kommer i 2013.

– Vente på utredningen

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg vil ikke slå følge med sin gamle sjef Osmund Ueland i å kritisere regjeringens jernbanestrategi.

– Jeg synes det er utidig av Osmund Ueland å slakte utredningen om høyhastighetstog lenge før han har fått den i hånden. Jeg har tenkt å vente til utredningen blir framlagt 1. februar neste år med å kommentere den, sier Brunborg.

Brunborg støtter tanken om å bygge ut høyhastighetstog mellom de største byene i Norge. Samtidig påpeker han at lyntog-satsingen ikke må skje på bekostning av dobbeltspor i triangelet Halden – Skien – Lillehammer, og andre prosjekter som allerede ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP).

– En eventuell satsing på lyntog må ikke skje i konkurranse med vedtatte prosjekter. Skal man finansiere høyhastighetstog, må man gå nye veier, sier Brunborg.

Ting tar tid

– Hvis vi ser på historikken når det gjelder jernbaneutbygging i Norge, vil de fleste være pessimister. Men den rødgrønne regjeringen har siden den kom til makten tross alt bevilget en god del mer penger til jernbane enn det vi har vært vant til. Da den siste NTP'en kom i 2008 jublet absolutt alle. Det var første gang i historien at en regjering fulgte opp tidligere vedtatte planer. To år etter fant man ut at tilstanden for jernbanenettet var atskillig verre enn forventet, og man måtte dreie midlene over fra investeringer til vedlikehold. Da stilnet jubelen, sier Brunborg, som vedgår at det vil ta mange år å ferdigstille planlagte prosjekter med dagens investeringstakt.

Han er enig med Ueland i at det er behov for en ny investeringsmodell når det gjelder jernbaneutbygging.

– Vi må gjøre som med byggingen av den nye operaen; bevilge pengene til hele prosjektet og sette en sluttdato for når det skal ferdigstilles, sier Brunborg.

Jernbanealliansen positiv

For styreleder Gunnar Larsen i Jernbanealliansen er det dobbeltsporutbyggingen i intercity-triangelet som er øverst på prioriteringslista.

Han mener likevel det er viktig å utrede høyhastighetstog.

– Det er viktig at høyhastighetsutredningen er på plass innen rulleringen av NTP i 2013. Det er ingen konflikt mellom høyhastighetstog og intercity-utbyggingen – snarere tvert imot. Det er bred enighet om at dobbeltspor-utbyggingen er "navet" i dette prosjektet, noe som er helt i tråd med hva Jernbanealliansen mener, sier Larsen.

Jernbanealliansen etterlyser årvisst en raskere investeringstakt i utbyggingen av intercity-triangelet, hvor 85 prosent av alle togreiser foretas.

Nå synes Larsen det ser lysere ut enn på lenge, både for dobbeltsporutbygging og andre prosjekter som er listet opp i NTP.

Flere utvalg og utredninger har gått inn for blant annet forsering av utbyggingstakten og omlegging av finansieringen. Også signalene fra politisk hold er positive, ifølge Larsen.

– Det virker som det nå er politisk vilje til å realisere dobbeltsporet, og ikke bare prate om det, sier Larsen, som begynner å få tro på at dobbeltspor-utbyggingen kan være fullført i 2023.

Annonse

Flere saker

Annonse