JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Kritikk sverter hele næringa

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) reagerer kraftig mot det de beskriver som sverting av en hel næring. Fagforeningsleder avviser kritikken.

vegard.holm@lomedia.no

Årsaken til reaksjonen er uttalelser som lederen i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark, Ole Einar Adamsrød, kom med til TV2-nyhetene søndag 1. november.

I ferd med å få fotfeste Saken har sitt utgangspunkt i en konkret oppsigelsessak som Transportarbeideren har skrevet om i to artikler (se lenker til høyre)

Dessverre ligger ikke det aktuelle tv-innslaget på nettet, men Adamsrød hevdet at sosial dumping er i ferd med å få fotfeste i transportbransjen.

På NLFs nettsider heter det at administrerende direktør Olav Slaatsveen i NLF ikke kjenner seg igjen i Adamsrød beskrivelse. Slaatsveen tar også sterk avstand fra en generalisering som han mener fagforeningsleder Adamsrød står for.

Samarbeider

Til Transportarbeideren sier Slaatsveen at han ikke vil kommentere den aktuelle saken, men at tv-innslaget svertet hele transportnæringen.

- Vi vil rett og slett avvise den generelle kritikken som verken fremmer anseelsen til sjåføryrket og er dårlig for rekrutteringen, sier Slaatsveen.

- Det finnes sorte får i bransjen, men det er ikke riktig å sverte hele næringen. Vi vil også ha ryddige forhold, NLF har derfor inngått et samarbeid med Transportarbeiderforbundet mot sosial dumping og *kabotasje.

Tar tak i problematikken

- Sosial dumping er jo utbredt i transportbransjen?

- Jeg tror nok innslaget av sosial dumping har økt i bransjen med mer bruk av kabotasjekjøring, og vi er derfor positive til myndighetene strammer inn regelverket.

- På nettet skriver dere at dere skal være vaktbikkje mot sosial dumping. Hva legger dere i det?

- Erfaringsmessig har ikke myndighetene vært opptatt av sosial dumping. Derfor er det viktig at både arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiverorganisasjonene tar tak i problematikken, følger med på utviklingen og rapporterer tilfeller av dette som setter bransjen i et dårlig lys, sier Slaatsveen.

Avviser kritikken

Fagforeningsleder Ole Einar Adamsrød tror kanskje ikke Slaatsveen og NLF helt har skjønt hva han sa, og avviser kritikken fra lastebileierne.

- Faktisk er jeg veldig opptatt av å bakke opp de seriøse i bransjen, de useriøse slår beina under de som vil operere seriøst, sier Adamsrød.

- Her ned i fylkene hos oss har vi 4-5 bedrifter som driver på en måte som gjør at bransjen blir oppfattet som useriøs.

- Hva mener du konkret bedrifter gjør for å undergrave lønns- og arbeidsvilkår og skape sosial dumping?

- Når transportbedrifter bytter ut sine norske yrkessjåfører med utenlandske kan jo ikke det ha andre grunner enn å få ned lønnsnivå og presse fram dårlige arbeidsvilkår. Hva er dette annet enn sosial dumping? Og når noen prøver seg med at den norske arbeidsmiljøloven ikke gjelder for utenlandske sjåfører i norske bedrifter blir også resultatet sosial dumping, sier en lettere oppgitt, men kampvillig fagforeningsleder.

Transport mellom steder i en annen stat enn der hvor transportøren hører hjemme.

Er i utgangspunktet ikke tillatt, men transportører fra EØS har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge etter gjeldende regler.

Annonse
Annonse

Transport mellom steder i en annen stat enn der hvor transportøren hører hjemme.

Er i utgangspunktet ikke tillatt, men transportører fra EØS har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge etter gjeldende regler.