JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha flere heltidsvektere

60 prosent av vekterne på flyplassene hos Securitas (STAS) jobber deltid. Nå har bedriften fått støtte av Stortinget til prosjektet Heltidsmuligheter. Hovedtillitsvalgt Terje Mikkelsen er en av pådriverne.

ane.borrud@lomedia.no

I midten av mai i år utlyste Stortinget 25 millioner kroner i prosjektmidler som skulle gå til reduksjon av ufrivillig deltid. Hovedtillitsvalgt i STAS (Securitas Transport Aviation Security), Terje Mikkelsen, så utlysningen, og begynte straks å undersøke saken.

– I STU (sentralt tillitsvalgts utvalg) har vi hatt fokus på deltidsproblematikken i flere år, forteller han.

Mikkelsen tok opp ideen om en prosjektsøknad med daglig leder, Dorothy Billett. Hun tente umiddelbart på ideen.

– Ja, vi ønsker å gjøre alt for medarbeidere som ønsker større stillingsbrøk. Det finnes helt sikkert muligheter vi ikke har tenkt på. Heltidsansatte er verdifulle ansatte for oss, understreker Billett.

Prosjekt Heltidsmuligheter fikk 1.450.000 kroner i prosjektstøtte. Samtidig går STAS inn med en egenandel på 1.000.000 kroner.

– Dette prosjektet gir oss mulighet til å se på ting som vi ellers ikke hadde hatt ressurser til å se på, sier Billett.

I dag jobber 60 prosent av de ansatte i STAS deltid. Turnoveren er stor. 80 prosent av de som slutter, er deltidsansatte.

–Jeg skjønner jo at de som jobber deltid slutter. Det går ikke an å leve av en deltidsstilling. Man må løpe etter ekstravakter hele tiden. Det er veldig slitsomt, sier Terje Mikkelsen.

Målet med prosjekt Heltidsmuligheter er å halvere antallet som jobber ufrivillig deltid i STAS.

– Det blir jo litt «tenk på et tall», men vi regner med at det er om lag 500 som jobber ufrivillig deltid. Vi vil ha tallet ned til 250.

Når prosjektet er ferdig, vil det ikke være usikkerhets rundt hvor mange som ufrivillig jobber deltid. Alt skal kartlegges. Hvor mange er det faktisk som ønsker å jobbe heltid? Hva er hindringene for dette? På nyåret skal det ansattes en prosjektleder, og selve prosjektet skal gå over to år.

– Og så skal erfaringene fra prosjektet skal deles med resten av bransjen. Det var en av forutsetningene for at vi fikk tildelt prosjektmidler, avslutter Terje Mikkelsen.

Det er 46 statlige eide lufthavner i Norge

Vakthold på flyplass er i dag organisert og konkurranseutsatt med hovedsakelig to kontrakter: Oslo Lufthavn Gardermoen er skilt ut med OSL som innkjøper, mens Avinor er innkjøper for resten av de statlige flyplassene

G4S har kontrakten på Gardermoen.

Securitas har kontrakten på de resterende 45 flyplassene.

Avinor er eid av samferdselsdepartementet

OSL er et heleid datterselskap av Avinor

Annonse

Flere saker

Annonse

Vakthold på flyplass er i dag organisert og konkurranseutsatt med hovedsakelig to kontrakter: Oslo Lufthavn Gardermoen er skilt ut med OSL som innkjøper, mens Avinor er innkjøper for resten av de statlige flyplassene

G4S har kontrakten på Gardermoen.

Securitas har kontrakten på de resterende 45 flyplassene.

Avinor er eid av samferdselsdepartementet

OSL er et heleid datterselskap av Avinor