JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Kan koste sjøfolk jobben

Norsk Sjømannsforbunds leder, Jacqueline Smith, er skuffet over at regjeringen ikke vil heve taket på nettolønnsordningen, slik de lovte før valget.

csd@lomedia.no

I statsbudsjettet for 2014 kommer ikke regjeringen med noe konkrete tiltak som skal heve maksimumstaket for refusjonsutbetalingen til rederiene. Dette er ikke hva de lovte i valgkampen eller i sin maritime strategi «Stø Kurs 2020». Strategien ble presentert så sent som i slutten av august i Bergen. I dag kunne vi lese dette på Nærings- og handelsdepartementets sider om statsbudsjettet og sjøfolk:

«Kompetanse er nødvendig for å utvikle de maritime næringers konkurransekraft og evne til nyskaping og omstilling. Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk tilrettelegger for maritim virksomhet gjennom stabile rammer for næringen og bidrar til å opprettholde sysselsettingen av norske sjøfolk og dermed til å beholde norsk operativ kompetanse. Regjeringen foreslår å videreføre denne ordningen i statsbudsjettet for 2014 og anslår bevilgningsbehovet til 1.700 mill. kroner. Regjeringen varsler videre at den vil fremme forslag om å lovfeste ordningen og heve maksimumstaket for refusjonsutbetaling per sysselsatt i framtidig budsjett.»

– Vi er skuffet over at taket ikke ble regulert i årets budsjett siden regjeringen gikk så tydelig ut i forbindelse med fremleggelsen av «Stø kurs 2020» at dette skulle gjøres, sier forbundsleder i sjømannsforbundet Jacqueline Smith.

Mindre konkurransedyktig

For hvert år som går uten at taket reguleres gjør at ordningen blir mindre og mindre konkurransedyktig, mener forbundslederen.

– Dette koster våre medlemmer arbeidsplassene, sier hun. Smith slår fast at skipsfart er den nest viktigste næringen etter olje og gass, og har vært, og er, et av regjeringens hovedprioriteringsområder.

– Derfor synes vi at det er besynderlig at det ikke legges økonomisk handling bak ordene. Norske sjøfolk innehar en høy og god kompetanse, men det er ikke til å stikke under en stol at rederiene ser på bunnlinjen og konkurransekraften i en sterk liberalisert og globalisert næring, avslutter Smith.

Må rettes opp

Maritimt forum er også lite fornøyde med statsbudsjettet.

– Norske sjøfolk er ikke lengre konkurransedyktige sammenlignet med sjøfolk fra andre land. Dette er alvorlig når man ser på fremtidsperspektivet til den maritime klyngen og norsk verdiskaping. At taket ikke heves i 2014 er skuffende, sier daglig leder Hege Solbakken i stiftelsen Maritimt Forum. Hun viser også til «Stø kurs 2020», og at den varslede hevingen ikke følges opp i statsbudsjettet for 2014.

– Nå ber vi om at dette rettes opp i tilleggsproposisjonen til påtroppende regjering i november, sier Solbakken.

Liten gruppe

Hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes, mener at dette er en trist dag, særlig med tanke på at han og en rekke andre sjøfolk drev valgkamp for de partiene som hadde en god maritim politikk i partiprogrammene, de rødgrønne hadde nettopp dette i sine partiprogrammer og kom med klare indikasjoner på at nettolønnsordningen skulle lovfestes og refusjonstaket skulle økes.

– Også får vi beskjeden i dag at det ikke blir satt av mer midler til refusjonsordningen, ei heller til kompensasjon for de årene som har gått siden 2008. Dette lovte Næringsminister Trond Giske oss i august, det samme som Arbeiderpartiets landsmøte lovet oss i vår, sier Øksnes. Han håper nå at Nettolønnsordningen blir lovfestet av den nye regjeringen som tiltrer snart. De har lovet dette. Men Øksnes er klar på at denne lovfestingen må inkluderer alle gruppene, også cateringpersonellet til Color Line.

– Vi sjøfolk er en liten gruppe som kjemper hardt for dette. Verden er tøff rundt oss, og det er økonomien som rår for rederne. Vi ønsker oss trygge arbeidsplasser, men det får vi ikke med statsbudsjettet for 2014, sier Øksnes.

Nådde ikke opp

Else-May Botten, som sitter i næringskomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet, har jobbet aktivt i programprosessen og med regjeringens strategi «Stø kurs 2020». Der har hun fått innfridd sine ønsker om å få lovfeste nettolønnsordningen og at taket skal heves.

– Likevel er det ikke alltid man får de pengene som skal til i første runde, sier hun og viser til dagens fremlegging av statsbudsjettet. Hun skjønner godt at sjøfolk er skuffet over at det ikke kom noen heving av taket på refusjonsordningen, men legger til at hun ikke gir opp denne kampen.

– Vi har lagt en politisk retning for de neste fire årene, det betyr at vi må stå på for å få hevet taket i vårt alternative budsjett neste år. Og vi må pushe den nye regjeringen så de opprettholder stø kurs i den maritime politikken. Forutsigbarhet og en aktiv næringspolitikk, er viktig for den maritime næringen, sier hun. God politikk virker og da er det også naturlig at man vil ha mer av den, mener Botten.

– Jeg ønsker å jobbe sammen med sjømannsorganisasjonene også framover, for å få styrket nettolønnsordningen, sier Botten.

Annonse
Annonse