JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gir bedriftene ansvaret

Det blir ikke lettere for sesongarbeidere å få dagpenger i år. – Staten kan ikke ta regningen for arbeidsgiverne, sier statssekretær Gina Lund.

I fjor fikk ikke vinterpermitterte asfaltarbeidere innvilget dagpenger fra Nav, etter å ha fått det i flere år. Nav har presisert retningslinjene for innvilgning av dagpenger, og kun permitteringer på grunn av uforutsette hendelser og ekstreme værforhold skal gi rett til dagpenger.

Møtte forbundet

I slutten av november i år hadde Arbeidsmandsforbundet et møte med Arbeidsdepartementet.

– Vi erfarte i fjor at det var mye uro rundt permitteringer. Det var mange som lurte på hvorfor de ikke fikk dagpenger. Derfor ba vi om et møte med departementet, sier nestleder i forbundet, Helge Haukeland.

Nestlederen forteller at forbundet har lagt fram sine bekymringer og er i en god dialog med departementet, men forventer ikke å få til endringer i regelverket om dagpenger.

– Nav har presisert retningslinjene, og vi kjenner rammene. Men uansett er det viktig å få diskutert dette skikkelig.

– Men de som ikke fikk dagpenger i fjor, vil heller ikke få det nå til vinteren?

– Ikke hvis de er i samme situasjon i år, sier Haukeland.

Uenighet om midlertidige ansettelser

Tross god dialog med departementet er Haukeland skeptisk til konsekvensene av presiseringen av retningslinjene. At bedriftene må planlegge for alternativt arbeid om vinteren, er han enig i. Men at bedriftene heller skal ha flere midlertidige ansettelser, ser han ikke på som noen god løsning.

– Vi vil jo ha flest mulig fast ansatte, og bedriftene vil fort miste kompetanse ved stadig midlertidig innleie, sier Haukeland.

Statssekretær i Arbeidsdepartementet, Gina Lund, forstår nestlederens bekymring.

– Jeg har merket meg bekymringen om økt bruk av midlertidige ansettelser. Og ja, det er viktig å ta vare på kompetansen hos de ansatte. Og det kan være vanskelig for bedrifter å innrette seg etter sesongvariasjoner. Men arbeidsgiver kan ikke legge opp til å permittere sine ansatte noen måneder hvert år, sier Lund.

Staten skal ikke ta regningen

Lund innrømmer at vedtakene om dagpenger har variert fra distrikt til distrikt før presiseringene av retningslinjene kom.

– Jeg tror det hadde dannet seg en forståelse i noen distrikter om at man hadde en rettighet man ikke hadde.

Nå håper hun på lik behandling over hele landet etter presiseringen i retningslinjene.

– Dagpenger ved permitteringer innvilges dersom det er noe som arbeidsgiver ikke kan legges til last for. Askeskyen var et godt eksempel på en uforutsett hendelse. Men arbeidsgiver skal ikke kunne skalte og valte med arbeidsstokken og la staten dekke kostnadene. At det er vinter i februar, er ikke uforutsett, sier Lund.

Statssekretæren er opptatt av at arbeidsgiverne ikke skal kunne skyve utgiftene sine over til skattebetalerne.

– Det er et strengt regelverk. Vi er opptatt av å ha kontroll med skattebetalernes penger. Det er ikke Folketrygden som skal betale for arbeidsgivere, sier Lund.

Veidekke tar ansvaret

Veidekke er en av bedriftene som har fått merke presiseringen hos Nav.

– Jeg mener vi som bedrift har tatt ansvar og prøvd å gjøre alle mulige grep for å finne løsninger. Det er utrolig utfordrende å få det til, men internt i Veidekke synes vi at vi har lykkes veldig bra, sier Trude Gylland, HR/HMS-direktør i Veidekke Industri.

Vanligvis permitterer Veidekke 400-450 av sine ansatte i vintersesongen. Hittil har de funnet alternative arbeidsoppgaver eller jobb i andre bedrifter for rundt 300 av dem, forteller hun.

– De resterende 25 prosent blir sannsynligvis permittert, og for dem kan vi dokumentere at vi ikke har klart å finne vinterarbeid. Vi kjenner permitteringsloven, og vi vet hva som gjelder. Hvis våre permitteringsbegrunnelser ikke holder mål, må det være noe feil. Da må vi eventuelt gå sammen med Arbeidsmandsforbundet til dialog med Nav, avslutter Gylland.

Annonse
Annonse