JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Flaut med avgift på biodiesel

– Jeg blir flau på vegne av SV og regjeringen for det som skjer nå, sier sjefen for Fredrikstad Biogass Knut Lileng.

Lileng mener at den nye avgiften på biodiesel fungerer som en ren straff for dem som jobber for å innføre miljøvennlige og klimanøytrale produkter.

Solheim I over ti år har han selv jobbet for å få det CO2-frie drivstoffet biometangass ut på det norske markedet, med utgangspunkt i et produksjonsanlegg og en fyllpumpe hos avfallsbedriften Frevar i Fredrikstad.

Han var selv til stede da miljøvernminister Erik Solheim (SV) i juni åpnet biodieselfabrikken Uniol, som ligger i samme område som det kommunalt eide biogassanlegget.

– Jeg tror hele Østfold-benken var til stede, og jeg husker veldig godt hva Solheim sa. Nå legger jo Uniol ned hvis det ikke skjer noe radikalt. Jeg blir flau, sier Lileng.

Biometangass er så langt ikke avgiftsbelagt, verken når det fylles på tanken i ren utgave eller når det blandes med naturgass.

Andre råvarer – Vi bruker overhodet ikke jomfruelige råvarer i vår produksjon. Gassen lages enten av mat som er spist, altså bæsj, og mat som burde vært spist, men som ingen vil ha fordi den har gått ut på dato, opplyser Lileng.

Heller ikke det CO2-frie drivstoffet bioetanol, som lages av trevirke ved Borregaard i Sarpsborg, er avgiftsbelagt såfremt det utgjør hovedbestanddelen i drivstoffet. Men blandes det med mer enn 50 prosent vanlig bensin, gjelder vanlig bensinavgift. Men slike blandingsprodukter finnes ikke på det norske markedet i dag.

Elbiler fritatt Elektrisitet for biler er helt fritatt fra avgifter i likhet med biometangass.

Selv om biodiesel lages av blant annet raspolje og er blitt kritisert for å bidra til økte matvarepriser på verdensmarkedet, mener Lileng at den nye avgiften virker avskrekkende for alle som forsøker å satse på grønn teknologi.

– Hvis de gjør dette i dag, hva gjør de da i morgen? spør Knut Lileng.

Annonse

Flere saker

Annonse