JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avviser kritikken rundt hjelpemiddelsentralene

Det har blåst en del rundt NAVs hjelpemiddelsentraler den siste tiden. Flere mener at NAV er mer opptatt av pris på hjelpemidler enn tilrettelegging for brukerne.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og Norges Handikapforbund har trukket seg fra referansegruppene for NAVs anskaffelser av hjelpemidler i protest.

Leverandørforeningen for Helsesektoren (LFH) mener NAV tar mer hensyn til Lov om offentlige anskaffelser enn til Folketrygdens bestemmelser om tilgjengelighet.

– Dette er uakseptabelt, fastslår visegeneralsekretær Hartvig Munthe-Kaas i LFH.

Betenkt.

Munthe-Kaas er også betenkt over at anbudspolitikken har ført til både innsnevring av produktspekteret og reduksjon av antall leverandører.

– Situasjonen er nå så alvorlig at noen av våre medlemsbedrifter kvier seg for å satse mer på utvikling og forskning her i landet. Bedriftene er spesielt opptatt av mangelen på vurdering av konsekvensene på lang sikt når det gjelder NAVs innkjøpspolitikk, sier han.

Gisler

Assisterende generalsekretær Jarl Ovesen i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon sier at FFO samarbeider med NAV på en lang rekke områder og har jevnlige møter.

– Men når det gjelder anskaffelser av hjelpemidler, har vi fått følelsen av at vi mer opptrer som et gissel enn aktive medspillere som det blir lyttet til, framholder han.

Stolt

Liv Welde Johansen, direktør for NAV hjelpemidler og tilrettelegging, sier i et debattinnlegg i Dagsavisen at hun er stolt av å ha så mange kompetente medarbeidere som hver dag leverer gode og viktige tjenester til brukerne.

Hun sier at NAV forholder seg til regelverket for offentlige anskaffelser, noe som sikrer at bindinger ikke oppstår.

Smalere tilbud

Gerd Midtgård, som leder NTLs avdeling ved hjelpemiddelsentralene, sier til Tjenestemannsbladet at utviklingen på området har ført til at utvalget av hjelpemidler har blitt smalere.

– Men så vidt jeg vet har vi ikke fått klager fra brukerne, sier hun.

Hun har heller ikke fått innspill fra NTL-medlemmene om manglende tilbud til brukerne.

Midtgård forklarer at det er fullt mulig å søke om å få kjøpe et annet produkt enn det de kan tilby, om behovet ikke dekkes.

– Om produktet det søkes om er kvalitetsmessig godt, får brukeren innvilget søknaden. Jeg har aldri opplevd at noen har fått avslag på en slik søknad, sier hun.

Midtgård legger til at hjelpemidler kanskje burde vært unntatt Lov om offentlige anskaffelser.

Annonse
Annonse