Kleppa bryter anti-dumpingregler
Det ble ikke satt noen krav til lønns- og arbeidsvilkår da de regionale flyrutene i Norge ble lagt ut på anbud. Flyverne krever en ny anbudsrunde.
torgny.hasaas@lomedia.no
Mens arbeidsminister Bjurstrøm kjemper i Brussel for gode lønns- og arbeidsvilkår, bryr ikke regjeringskollega Kleppa i Samferdselsdepartementet seg om temaet når de regionale flyrutene i Norge blir lagt ut på anbud.
Fra 1. april neste år er det klart for nye operatører på kortbanenettet i Norge. I august la Samferdselsdepartementet ut anbudsdokumentene. Til tross for at forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter har vært gjeldende i snart fire år, var det ingen krav til lønns- og arbeidsvilkår i anbudsdokumentene.
Forskriften er også kjent som ILO-konvensjon nr. 94, og har vært en kampsak for arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Eftas overvåkingsorgan, ESA har krevd at regjeringa fjerner den. Bjurstrøm har sagt nei.
LES OGSÅ: Prinsippfast Bjurstrøm
Anbudet er et klart brudd på at bestemmelsen om at en ved offentlige anskaffelser skal «stille krav om lønns- og arbeidsvilkår i henhold til landsomfattende tariffavtale for den gjeldende bransje».
– Samferdselsdepartementet må sende ut anbudet på nytt eller komme med tilleggskrav, sier leder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til LO-Aktuelt.
Betaler for å jobbe
Det er åtte selskap som har lagt inn anbud. Det er to svenske, to danske, to norske, et fra Estland og et fra Litauen.
– Har dere erfaring fra disse selskapene fra før?
– Ja, generelt sett er disse selskapene nederst på «næringskjeden». Her er det ikke bare snakk om dårlig betaling. I noen av disse flyselskapene forekommer det at styrmenn betaler for å kunne arbeide.
– Betaler for å kunne jobbe, hvordan er det mulig?
– For flyvere som kommer rett fra flyskolen med kanskje én million kroner i studiegjeld er det viktig å få flytid, og dette er den første jobben de får og det virker som et springbrett for å komme seg videre i karrieren. En flyverutdanning er en ferskvare, og dette spekulerer noen av disse selskapene i, sier Wasland.
Han mener at disse forholdene gjør det ekstra alvorlig når Samferdselsdepartementet utelater krav om lønns- og arbeidsforhold fra anbudsdokumentene.
I dag er det Widerøe som flyr de fleste av disse rutene. Men det danske selskapet Danish Air Transport og deres litauiske datterselskap UAB DOT LT flyr noen. Både Danish Air Transport og UAB DOT har lagt inn anbud på de regionale flyrutene i Norge.
– Hva slags erfaring har Flygerforbundet med disse selskapene?
– Dette er utenlandske selskaper som det er vanskelig å få oversikt over. Danish Air Transport har ikke tariffavtale og vi har inntrykk av at selskapet er svært negative til at flyverne organiserer seg, sier Wasland.
Flere departement involvert
LO-Aktuelt har forsøkt å få en kommentar fra departementet om saken. I Samferdselsdepartementet får vi til svar at de vil komme med en kommentar «i slutten av uka». For en uke siden skrev Fornyings- og administrasjonsdepartementet et brev til Samferdselsdepartementet der de tok opp saken. Også Arbeidsdepartementet skal være involvert i prosessen.
Vi kommer tilbake med oppdatering hvis departementet svarer.
Svenska Direktfly AB, Sverige
Next Jet AB, Sverige
Helitrans AS, Norge
Widerøes Flyveselskap ASA, Norge
North Flying A/S, Danmark
Danish Air Transport, Danmark
AVIES AS, Estland
UAB DOT LT, eid av Danish Air, base i Litauen
Flere saker
Svenska Direktfly AB, Sverige
Next Jet AB, Sverige
Helitrans AS, Norge
Widerøes Flyveselskap ASA, Norge
North Flying A/S, Danmark
Danish Air Transport, Danmark
AVIES AS, Estland
UAB DOT LT, eid av Danish Air, base i Litauen